

Fiskeriet fra Esbjerg Havn under 1. verdenskrig
Af Ole Langermann
Da verdenskrigen brød ud i sommeren 1914, blev Danmarks
neutralitet omgående sat på prøve. Landets geografiske
placering betød, at især dets omkringliggende havområder
havde stor interesse for både Ententen og Centralmagterne.
Imens hovedstaden koncentrerede sig om Østersøspørgsmå-
let, rettede man i vest blikket mod Nordsøen. På den jyske
vestkyst levede man af og var afhængig af Nordsøen, og da
dette hav tilmed grænsede op til nogle af krigens største
aktører, blev befolkningen her direkte konfronteret med den
store krig. Store opsving i fiskeriet, internering i Cuxhaven,
uindskrænket ubådskrig og minesprængte fiskekuttere blev
hverdag for de esbjergensiske fiskere, der på godt og ondt
fulgte krigens gang. Artiklen præsenterer en kronologisk
gennemgang af forholdene for fiskerne på Esbjerg havn i
krigsårene 1914-1918.
Oprettelsen af Esbjerg Havn og fremkomsten af fiskeriet
Den 30. oktober 1864 blev fredstraktaten efter den anden
slesvigske krig underskrevet, og den danske konge måtte
afstå hertugdømmerne til Preussen og Østrig.
1
Danmark rå-
dede inden 1864 over væsentlige havne i Slesvig, men måtte
nu søge alternativer nord for Kongeåen. Hertugdømmerne
besad væsentlige vestvendte havne, der fungerede som im-
port- og eksporthavne til især Storbritannien. I motiveringen
for lovforslaget om anlæggelsen af en ny havn af februar
1865 hed det, at Danmark med tabet af Slesvig havde mistet
rådigheden over de vigtigste handelsveje gennem hertug-
dømmet, hvorfor regeringen straks måtte overveje, om der
kunne åbnes nye veje for dansk handel.
2
En forudsætning for anlæggelsen af en ny havn var jern-
banelinjer til og fra havnen. Derfor var oprettelsen af jern-
baner mellem Lunderskov-Esbjerg og Holstebro-Esbjerg
væsentlig for den endelige oprettelse af Esbjerg havn.
3
Den
1. september 1878 var havnebyggeriet i Esbjerg færdiggjort,
og Danmarks nye havn mod vest stod klar. Esbjerg havn
var tiltænkt eksport af danske landbrugsvarer til især Stor-
britannien, men et andet erhverv skulle også vise sig at blive
kendetegnende for den nye havn – fiskeriet. De vanskelige
forhold for mange af vestkystens fiskere, der fiskede fra den
åbne kyst, fik dem til at rette blikket mod det nye Esbjerg.
Her var en sikker havn for søgående kuttere samt gode
muligheder for at eksportere fisk med tog til Tyskland el-
ler med skib til England.
4
I året 1895 var der således 116
erhvervsfiskere på Esbjerg havn, mens tallet i 1900 var vok-
set til 243 og i 1910 var antallet af esbjergensiske erhvervs-
fiskere 434.
5
Væsentligt for Esbjerg Havn og dens fiskere var anlæg-
gelsen af det første fiskerihavnsbassin i 1886-87. Esbjerg
havn var anlagt som en import- og eksporthavn, men ikke
fiskerihavn, og havnens planlæggere havde derfor ikke afsat
plads til fiskefartøjer. Derfor lå fiskerne i Dokhavnen imel-
lem havnens øvrige skibe, hvilket hverken var til fordel for
fiskerne selv eller de omkringliggende skibe. Ønsket om en
fiskerihavn opstod derfor, hvilket førte til politisk bevilling
på grundlag af den voksende eksport af fisk fra Esbjerg.
6
Frem mod verdenskrigens udbrud i 1914 fortsatte væksten
af fiskerflåden samt landingerne af fisk. Således fremgår det,
at der i 1913 var 474 esbjergensiske erhvervsfiskere samt
61