

komst må ses som en naturlig udvikling og er et klart bevis
på fiskeriets opblomstring i perioden og den voksende be-
tydning af fiskeriet i Esbjerg. Set i lyset af at havnens andre
erhverv, herunder navnlig den søværts eksport, var kraftigt
medtaget af verdenskrigen, må fiskeriet i denne periode anses
for at have opnået en væsentlig rolle i Esbjergs erhvervsliv.
Opsvinget i fiskeriet og det øgede antal fiskere gav be-
hov for flere og større fiskefartøjer. Claus Sørensen beret-
ter, at han efter at have købt hajkutteren BERTHA, E 475,
i 1916, begyndte at få bygget nye kuttere på værfter over
det meste af landet, og skriver videre: ”
Det var i de gode
krigsår, da alle ville investere i fiskeriet og mangelen på kut-
tere var stor.
”24
Væksten i fiskeriet kunne ses i statistikken.
I 1914 fiskede fra Esbjerg 112 joller og 144 kuttere til en
samlet værdi af 2,3 millioner kr., og disse tal var allerede i
1916 steget til 200 joller og 230 kuttere med en samlet værdi
på 5,2 millioner kr.
25
Tallene for 1915 viser ikke en stigning
i forhold til 1914, og det kan derfor siges, at det først var i
1916, da kullereventyret for alvor gik løs, at fiskerne strøm-
mede til Esbjerg for at få del i fangsten. Et resultat af de
store mængder fisk og fiskeriets fremgang var fiskernes ind-
tjening. Der var gode penge at tjene, og fiskerne oplevede et
økonomisk opsving.
Det økonomiske opsving
Priserne på fisk steg i takt med krigens udvikling og mang-
len på fødevarer. Dette tjente fiskerne godt på, hvorfor
sammenligningen med gullaschbaronerne blev nævnt tidli-
gere. Nedenfor ses en tabel over udviklingen i det samlede
prisniveau for fisk (rødspætter, kuller, torsk og sild) i perio-
den 1914-1917.
År
Tons fisk Værdi 1000 kr.
Pris pr. ton
1914
5.242
1.319
251,62 kr.
1915
11.150
3.958
354,97 kr.
1916
22.150
12.270
553,95 kr.
1917
6.845
3.461
505,62 kr.
Tabellen er lavet ud fra tallene i Sigurd Rambusch ”Esbjerg Havn
1868-1968”
Esbjergfiskeriet under 1. verdenskrig fandt sted med udgangspunkt i det fiskerihavnsafsnit, som var blevet indviet i 1901, og som lå vest for
Dokhavnen.
66