nu rationeres. Der blev med det samme søgt en løsning på
problemet, hvilket fremgår af Vestjyllands Socialdemokrat
den 29. januar 1917: ”
Forøvrigt ligger Fiskeriet ret stille i
Øjeblikket, da Petroleumsspørgsmaalet endnu ikke er ord-
net. Efter hvad vi erfarer, føres der imidlertid Forhandlinger
mellem den danske og engelske Regering om en Ordning,
og det forlyder, at Petroleumstilførelsen kan ventes ordnet
tilfredsstillende i den nærmeste Fremtid
.”
51
Disse forhandlinger skulle dog vise sig ikke at bære
frugt, og brændstofleverancerne blev først genoptaget efter
våbenstilstanden i november 1918.
52
Hertil skal det siges, at
brændstofleverancerne i forvejen var underlagt krigens på-
virkninger, hvilket fremgår af fiskeren Peder Skelmoses op-
tegnelser, hvori det berettes, at det næsten var umuligt at få
redskaber og petroleum, og at det derfor ikke blev til meget
fiskeri før krigen var slut.
53
Krigens udvikling og manglen på petroleum og solar-
olie, navnlig efter februar 1917, førte til en rationering. Så-
ledes lykkedes det i 1917 at få et begrænset salg af tysk
petroleum på rationeringskort.
54
Denne rationering var dog
ikke omfattende og hjalp ikke fiskeriet på fode. Manglen på
solarolie og petroleum førte til en søgning efter alternativer.
Claus Sørensen beretter således at ”
nogle fik installeret su-
gegasanlæg i kutterne. Kedlen stod agten for styrehuset, og
gas, som udvandtes først fra transitkul, siden fra tørv, blev
ledt ned til motoren i stedet for olie. Det var et ømfindtligt
system, som var vanskeligt at køre med.
”
55
Således fremgår
det altså, at petroleums- og solaroliemanglen var en yderli-
gere begrænsning af fiskeriet på Esbjerg havn i 1917-1918.
Man søgte alternativer, men den tysk-rationerede solarolie
og sugegasanlæggene var ikke tilstrækkelige til at føre fiske-
riet op på tidligere tiders niveau.
Interneringen i Cuxhaven
I forbindelse med den uindskrænkede ubådskrig og Nord-
søblokaden oprettedes en zone, hvori neutrale fartøjer ikke
måtte sejle. Nogle esbjergkuttere blev som resultat af sejlads
i denne zone interneret i den nordtyske havneby Cuxhaven.
Således beretter esbjergfiskeren Søren Peter Baun, at han
på et fisketogt sammen med syv andre kuttere blev beordret
til Cuxhaven af de tyske myndigheder. Her lå kutterne i to
måneder, før de igen fik lov at sejle hjem.
56
Der findes in-
gen præcise opgørelser over, hvor mange esbjergkuttere og
fiskere, der blev interneret i Cuxhaven, men også Claus Sø-
rensen beretter om en episode, hvor hans kutter egentlig var
blevet beordret af et tysk vagtskib at følge efter til Cuxha-
ven, men undslap, da det tyske vagtskib blev beordret til at
bistå en tysk ubåd, som skulle ind for at bunkre.
57
De kut-
tere, som blev opbragt til forhør i Cuxhaven, mistede altså
dyrebar tid, idet interneringen kunne vare flere uger, endda
måneder. Fiskernes forhold under interneringen var dog tå-
lelige, da familie og venner gerne måtte komme med mad
og andre forsyninger. Situationen omkring interneringen af
esbjergkuttere i Cuxhaven var tvetydig; først og fremmest
fordi tyskerne ikke altid var lige strikse med interneringen,
og dernæst fordi tyskerne godt vidste, at den indfangede fisk
i sidste ende vil blive eksporteret til netop Tyskland. Således
erindrer Jørgen Peter Baun at ”
vi vidste at Tyskerne trængte
til Mad, og da alle vore Fisk gik til Tyskland, taalte de os,
naar bare vi ikke gik for langt mod Vest
”
58
. Dette bekræf-
tes også af Claus Sørensen, som erindrer at ”
de civile tyske
modtagere, som skulle skaffe føden til deres landsmænd, ville
have, at vi skulle fiske, de militære ønskede at stoppe os
.”
59
Fiskerne som Esbjergs ikon
Under verdenskrigen kunne man i de esbjergensiske avi-
ser nøje følge krigens gang og udvikling. Således kunne
man også læse om nogle af de minesprængte fiskekuttere
og dræbte fiskere. Esbjerg Posten skrev den 8. juni 1917, at
skipper E.B. Eskildsen på den minesprængte esbjergkutter,
E 22 OREGON, efterlod sig hustru og fire børn.
60
Den 13.
juni 1918 skrev Vestkysten om E 25 J.L. GINGE’s under-
gang under overskriften ”Mineulykken i Gaar.”
61
Artiklen
beskrev, hvordan resten af fiskerflåden i Esbjerg Havn flage-
de på halv stang for de to omkomne, og under deloverskrif-
ten ”Sørgelige Enkeltheder fortalt af de Overlevende” gav
artiklen en fyldestgørende beskrivelse af begivenhederne.
Artiklerne om de minesprængte kuttere fortæller, at Esbjerg
som by og dens indbyggere var integreret i fiskerierhvervet
under verdenskrigen.
71