

havn i 1928 og var ét af rederiets første tankskibe. Så fulgte
endnu et nybygget tankskib, som var aktivt for rederiet fra
modtagelsen i 1948 og frem til bortsalg til Sverige i 1958.
Det fjerde MARIE MÆRSK, hvis klokke siden kom til
Fiskeri- og Søfartsmuseet, var også et tankskib, som kom til i
1962 og bl.a. blev brugt til afhentning af olie fra DUC’s felter
på Nordsøen. Dette skib blev afhændet i 1984, da olierørled-
ningerne fra Nordsø-felterne i denne henseende havde gjort
tankskibe og flydebøjer overflødige. Femte skib i rækken var
et containerskib med en kapacitet på knap 5.000 TEU (
Twen-
ty-foot Equivalent Unit
/20 fods container), som i 1990 blev
bygget på Odense Staalskibsværft, Lindø ved Munkebo. Da
det blev solgt, var der plads til nummer seks i rækken, nemlig
vores MARIE MÆRSK, som blev bygget ved Daewoo Ship-
building & Engineering Co. Ltd. i Korea i 2013.
1
MARIE MÆRSK var den fjerde i en række på 20 im-
ponerende sværvægtere, der i sommeren 2015 stod som det
foreløbige resultat af en ordre, som Mærsk Line i februar
2011 afgav til det koreanske skibsværft. Skibene, der fra
sommeren 2013 og et par år frem næsten på månedsbasis
forlod værftet, fik alle navne med M som begyndelsesbog-
stav. Den første var MÆRSK MC-KINNEY MØLLER, og
så fulgte MAJESTIC MÆRSK og MARY MÆRSK, inden
MARIE MÆRSK blev søsat i september 2013. MARIE og
hendes nitten søstre blev lanceret under betegnelsen Triple
E-skibe. De tre E’er dækkede over, at skibene havde
Eco-
nomy of scale
, opererede med
Energy efficiency
og var
En-
vironmentally improved
. Kort sagt havde Mærsk Line altså
satset på størrelse, energieffektivitet og bæredygtighed
som et samlet konkurrenceparameter i den moderne skibs-
fart. Triple E-skibene var ganske enkelt enorme. Bare væg-
ten af det stål, der var anvendt i skibene, løb op i 55.000
tons, og med ballastvand, brændstof, proviant og fuld last
havde skibene en dødvægt på omkring 195.000 tons. Med
en længde på godt 399 meter var de ca. 70 meter længere
end de store amerikanske hangarskibe af Nimitz-klassen,
bredden på 59 meter svarede til 2½ tennisbane i forlængelse
af hinanden, og højden på 75 meter fra køl til antennespids
svarede nogenlunde til Marmorkirkens højde på 79 meter.
Fra skibsdækket og op til Monkey Island på dækket over
broen var der i alt elleve dæk. I lasten stod containere stablet
i op til ti lag, og på dækket kunne man med behørigt hensyn
til udsynet fra broen sine steder stable containere i op til 11
lag. Samlet kunne Triple E-skibene laste 18.270 TEU eller
20 fods-containere, hvilket svarer til 36.000 personbiler el-
ler mere end 111 millioner par sko. Parkeret med ende mod
ende i én lang række ville de mange containere fylde 110
km, hvilket svarede nogenlunde til afstanden mellem Køben-
havn og Korsør. Det krævede sin dame at sejle med sådan et
læs, men med et sæt tvillingemotorer på hver 43.000 hk samt
to firebladsskruer på hver 65 tons og en diameter på knap 10
meter kunne MARIE MÆRSK og hendes søsterskibe alli-
gevel skyde op til 24 knob. Den mest brændstoføkonomiske
fart lå dog omkring 17 knob (220 liter fuel pr. nautisk mil),
og det holdt man sig i videst muligt omfang til. Men ski-
bene var også udstyret med et system, så man kunne opfange
varme og tryk i udstødningen og genudnytte energien heraf.
Det sparede brændsel og nedsatte CO
2
-udledningen. Det var
primært kombinationen af mængder, energioptimering og
genbrug, som gjorde, at CO
2
-udledningen pr. tons transpor-
teret gods på Triple E-skibene kunne holdes på 3 gram pr.
Dimensionerne om bord på MARIE MÆRSK er gigantiske. Her
et glimt fra hoveddækket op mod broen. Foto: Morten Hahn-
Pedersen, 2015.
48