

Besætningen
Et skib som MARIE MÆRSK var ikke bare et højeffektivt
transportmiddel. Det var også arbejdsplads og midlertidigt
hjem for den besætning, der til enhver tid ville være om
bord. Da jeg påmønstrede i Rotterdam bestod besætningen
af i alt 24 mand. Selv om MARIE MÆRSK sejlede under
dansk flag, var kun tre mand af besætningen danske; kaptajn
John Møller Jensen fra Esbjerg, overstyrmand Egon Høj-
bjerg Toft fra Thyborøn og juniormester Daniel Dølrath Toft
fra Århus. De øvrige 21 besætningsmedlemmer fordelte sig
på to briter, tre thaier, fire indere og tolv filippinere. Gen-
nemsnitsalderen lå på godt 35 år med den 60-årige kaptajn
som ældste og en 20-årig maler fra Thailand som yngste
mand om bord. Besætningen bestod næsten udelukkende
af mænd, som bortset fra en 24-årig indisk styrmand og en
37-årig nysepareret filippinsk matros alle levede i fast par-
forhold. Men der var også en enkelt kvinde om bord. Den
35-årige Aida fra Filippinerne var single, reparationstekni-
ker, dygtig, vellidt og højt respekteret blandt sine skibsfæl-
ler. At hun også var stærk som en bjørn, måtte en maskinme-
ster om bord med en fortid som ukrainsk landholdsbryder
en gang sande til stor moro for resten af besætningen. Bort-
set fra de øverste officerer, der som kaptajn, maskinmester,
overstyrmand og førstemester var fast tilknyttet skibet, var
Aida det eneste menige besætningsmedlem, som havde
fulgt MARIE MÆRSK gennem flere udmønstringer i træk.
Denne tur var hendes tredje i streg med skibet, men også en
anden af de filippinske matroser, Gabriel, havde én gang tid-
ligere været om bord på MARIE MÆRSK. Kendetegnende
var det imidlertid, at næsten alle ombordværende havde lang
tilknytning til Mærsk Line. Den gennemsnitlige sejltid for
rederiet lå på godt otte år for samtlige, men blev eksklu-
sive de faste officerer reduceret til godt seks års tilknytning
i snit for de yngre officerer og menige medlemmer af be-
sætningen. Kaptajnen havde med sin start i rederiet i 1978
den klart længste tilknytning, mens den sidst tilkomne var
juniormesteren, som kørte på sit første år for Mærsk Line.
3
Såvel hyrer som udmønstringstid varierede efter de over-
enskomster, som Mærsk Line havde med fagforeningerne i
de lande, hvor besætningsmedlemmerne kom fra. Der røbes
vel ingen hemmelighed ved at sige, at danskerne lå i top, og
thaierne i bund med hensyn til hyrer. Mens danskerne var
om bord i 11 uger af gangen, kørte inderne typisk på fire
måneders kontrakter, mens filippinerne og thaierne sejlede
i seks måneder pr. udmønstring. Da de yngre officerer og
menige medlemmer af besætningen ikke var fast tilknyttet
et enkelt skib, havde man en abrupt rytme med en lind strøm
af nye ansigter. Den kontinuerlige udskiftning betød, at fol-
kene om bord ikke knyttede sig særlig meget til hinanden.
Kaptajn John Møller Jensen på broen ud for Marokko. Foto: Mor-
ten Hahn-Pedersen, 2015.
50