stående og løbende gods for at redde skib, mandskab og last.
Da masten var kappet bort, rejste skibet sig heldigvis igen,
men med en masse vand i kahytten, og snart slog en mægtig
brodsø båd og chalup overbord sammen med forskelligt an-
det, som ellers var fastsurret på dækket. Da orkanen løjede
af, lå masten med rigningen uheldigvis stadig inde under
skibet og stødte meget voldsomt imod det slingrende skrog
i den svære sø. Man kunne ikke komme til at kappe rejsnin-
gen helt fri, men måtte vente på, at tovværket selv sled sig
i stykker mod kølen, og det hele endelig forsvandt efter en
lang skrækkelig nat. Lykkeligvis holdt skroget tæt, så Orm
og hans besætning kunne koncentrere sig om at få rejst tre
stænger som små nødmaster,
”alle skrøbelige og svage”.
Med denne nødrejsning returnerede havaristen ganske lang-
somt til Sankt Croix, hvortil man endelig ankom igen den
22. november efter hele seks uger og to dages forgæves sej-
lads. Efter reparation og fornyet hjemrejse fik man endelig
den 1. juni 1774 Kronborg om styrbord – efter et års fravær
fra Danmark.
Da besætningen med vilje havde tilføjet skibet skade
(ved at bortkappe mast og rig) for at undgå endnu større
økonomisk tab ved et totalhavari, var der tale om såkaldt
havari grosse eller fælleshavari, og tabet derved skulle der-
for bæres i fællig af alle med økonomisk interesse i skib
eller ladning. Kaptajn Orm skulle også personligt bidrage,
da han ombord havde 12 fade råsukker som privat fragtfrit
føringsgods. Hans bidrag til godtgørelsen blev opgjort til
136 rigsdaler 89 skilling.
52
I alt blev skaden opgjort til 739
rigsdaler af skibets værdi (på 4.000 rigsdaler), 237 rigsdaler
af fragten (på 1.284 rigsdaler) og 1.669 rigsdaler af ladnin-
gen (på 9.037 rigsdaler). Orm anførte imidlertid, at han også
havde lidt skade på helbred og klæder, og at han i øvrigt ikke
havde råd til at betale sin del af havarigodtgørelsen. Han
ansøgte derfor om at måtte blive fri for at betale, hvilket
Generaltoldkammeret anbefalede, og kongen allernådigst
accepterede.
53
Hér må lige indskydes en bemærkning om føring. For-
tjeneste ved køb og salg af privat føringsgods udgjorde ofte
et meget væsentligt tilskud til kaptajnens hyre (og de an-
dre officerers ombord). På Vestindisk-guineisk Kompagnis
skibe fra Danmark til Vestindien måtte kaptajnen således
medføre en ikke specificeret mængde handelsvarer for egen
regning, når blot ikke de tog pladsen op for kompagniets
egne varer på det som regel langtfra fuldlastede udgående
skib. På hjemrejsen derimod var kaptajnen bevilget føring
i form af 400 pund råsukker pr. læst, skibet var drægtigt
54
–
som fører af et skib på størrelse med SANKT CROIX på 46
læster beløb det sig altså til 18.400 pund eller hele ni tons.
Med en auktionspris i København på 7 skilling pr. pund gav
dette en flot salgspris på 1.350 rigsdaler. I andre tilfælde
blev skibsofficererne i stedet for egentlig føring lovet pæne
pengepræmier for at få dem til agere så fordelagtigt som
muligt på rederens vegne. For eksempel var det almindeligt,
at kaptajner i trekantfarten modtog 2 eller 2½ procent af den
samlede auktionspris ved salget af slaverne i Vestindien som
præmie, og ved sukkerfarterne hjem fra Dansk Vestindien
fik han typisk ½ rigsdaler som belønning for hvert fad suk-
ker, han bragte sikkert til København.
55
De ladninger, som
Orm havde fragtet hjem på de fem rejser med paketbåden
SANKT CROIX, bestod hovedsagelig af råsukker for kon-
gelig regning – i alt 543 fade, hvortil kom sandsynligvis
omkring 90 fade som gods for privat regning, blandt andet
Orms eget føringsgods. Hertil kom lidt rom, bomuld, kaf-
febønner og konfekt.
56
Medens paketten lå i København den følgende vinter,
førte Orm som sædvanlig tilsyn med den næsten dagligt og
sørgede for lapsalving inden- og udenbords samt anden nød-
vendig vedligeholdelse.
57
Men han kom ikke ud at sejle med
paketbåden igen.
I foråret 1776 afhændedes fartøjet til Den Kongelige
Grønlandske Handel.
58
Orm havde da været i kongelig tje-
neste siden 1758 og som kaptajn forestået ni rejser til Dansk
Vestindien, men havde nu
”ligget stille i tvende år uden
ringeste fortjeneste”,
som han skrev til Generaltoldkam-
meret, idet han bad om økonomisk støtte til sig selv og sin
familie.
59
Kammeret reagerede tilsyneladende ikke på hans
ydmyge henvendelse, så da han stadig ikke havde fundet no-
gen beskæftigelse, anmodede Orm den 24. november 1777
på ny om hjælp, idet han stadig var uden indtægt. Han havde
erfaret, at hans paketbåd nu igen skulle til Vestindien for
18