

protest over generalguvernøren og sekretrådet, da han havde
overskredet sin maksimale liggetid på 70 døgn – og ikke
engang havde udsigt til snart at være fuldlastet.
Hvornår KRONPRINS CHRISTIAN endelig kunne af-
sejle fra Sankt Thomas vides ikke. Men skibet kom ikke til
København før i juli 1765.
37
Efter udlosning og aftakling
blev skibet forhalet til skibsbygmester Ole Gads plads på
Christianshavn. Pakhusforvalter Brandorph mente, at skibet
behøvede ny fyrrehud og eftersyn af den faste forhudning,
foruden kalfatring og sædvanligt eftersyn af blandt andet
master og rigning.
Der skete nu det, at KRONPRINS CHRISTIAN i som-
meren 1766 blev solgt af Generaltoldkammeret til det ny-
oprettede Guineisk Kompagni, der skulle overtage besej-
lingen af forterne på Guldkysten og slavehandelen under
Dannebrog over Atlanten. Efter at have gjort fire rejser til
Vestindien som fører af skibet var Cordt Gylves Orm, som
han selv skrev, nu blevet brødløs. Han ansøgte derfor i juni
1766 om enten en pension fra det offentlige for sig og sin
familie eller ansættelse i kongelig tjeneste til lands eller
vands. Generaltoldkammeret svarede ved at anbefale ham
overfor direktionen for Guineisk Kompagni, der jo havde
overtaget hans skib.
38
Kompagniet omdøbte straks skibet til
FREDENSBORG (efter et af forterne på Guldkysten), men
ses ikke at have ansat Orm trods de pæne ord om ham.
39
Paketbådfører for Generaltoldkammeret
Nogle år efter genfinder vi Cordt Gylves Orm i november
1769, hvor føreren af den vestindiske paketbåd SANKT
CROIX var blevet svagelig, og Orm derfor anmodede om
at få lov til at træde i hans sted. Generaltoldkammeret imø-
dekom ansøgningen,
40
og hermed begyndte et nyt kapitel i
Orms karriere. En paketbåd var betegnelsen for et skib, som
regelmæssigt bragte passagerer og post og i mindre grad
fragtgods frem og tilbage mellem bestemte havne. Paket-
farten på tropekolonierne blev besørget af den danske stat.
SANKT CROIX havde en drægtighed på 46 kommerce-
læster (cirka 120 tons) og hørte dermed til de mindre fartø-
jer i vestindiefarten, (hvor den gennemsnitlige drægtighed
var præcis dobbelt så stor).
41
Paketbåden var bygget i 1762
af bygmester Ole Gad for kongens regning på etatsrådinde
Wevers værft i København. Den var 68 fod lang, 21 fod bred
og 11 fod dyb (21 x 6,2 x 3,5 meter), og den var armeret
med seks kanoner og seks falkonetter.
42
Bådens inventarium
Skibsbygmester Frederik Michael Krabbes tegning af snit, plan og aptering af paketbåden SANKT CROIX. Den løb af stabelen den 11.
august 1762. Tegningen viser blandt andet også chefkahytten agter og lastens indretning. Forude ses den store jernkabys. Rigsarkivet,
Kort- og tegningssamlingen, Søetaten G 4064.
15