HOLTHE lå i New York under losning af en kaffelast fra Santos,
Brasilien, da en fotograf besøgte skibet. ”Foto af den mere faste
del af besætningen på barkskibet HOLTHE. Den mindre faste del
forsvandt som regel dagen efter, vi var kommet til land” skriver
Chr. P. C. Kiil i sine erindringer, idet han identificerer den enkelte
og gerne giver dem et lille skudsmål med på vejen.
1. Letmatros Ejnar Gudmund Nielsen (født 1899) fra Viborg. Sam-
men med Chr. Kiil blev han i 1921 uddannet styrmand på navi-
gationsskolen i Aalborg, men i 1928 kom han ind i toldvæsenet.
2. Amundsen, norsk letmatros.
3. Viggo Nicolaisen, blev uddannet styrmand, men fik senere sam-
men med en bror en tømmerhandel på Amager.
4. Holger fra Esbjerg. Han blev senere vejer ved Vestkraft i Esbjerg.
5. Førstestyrmand Morten Jensen Lauridsen (1866-1920) fra Fanø,
som senere blev fører af Transatlantics bark ALBERT HØEG.
6. Kaptajn N. Svarrer, bosat i Esbjerg, men af gammel Fanøslægt.
7. Andenstyrmand, som kun huskes med tilnavnet ”Lillebror”.
Han forliste siden med en skonnert i Kattegat.
8. Rasmus. Tømmermand fra Norge. ”Han var en lun fyr og et godt
menneske. Han havde sparet mange penge op, og ville købe andel
64