

bet. Der blev et gevaldigt postyr om bord. Alle mand blev
kaldt på dæk, og man begyndte at svinge redningsbådene
ud i deres davider. Til al held forsvandt ubåden igen uden at
der skete noget, og man åndede lettet op. Lettelsen varede
frem til en nat midt ude på Atlanten, hvor der fra et krigsskib
blev affyret varselsskud for at få sejlskibet til at brase bak.
Fra krigsskibet blev der sendt en båd over mod HOLTHE,
og først da gik det op for mandskabet, at det var en engelsk
hjælpekrydser, som havde stoppet dem. En engelsk officer
undersøgte skibets papirer, for at kontrollere, at der ikke var
tale om et tysk skib, eller tidligere tysk skib, som blot havde
skiftet navn. Da intet mistænkeligt blev fundet, forlod of-
ficeren skibet igen med en ordre til kaptajn Svarrer om at
fortsætte den afbrudte sejlads.
Men nu blev den evindelige modvind, som man møj-
sommeligt havde krydset op imod, afløst af vindstille og
tåge. Lodskud fortalte, at man var kommet ind over New
Foundland bankerne, men en klar fornemmelse af, hvor
langt man var fremme, havde man ikke. Ikke før en dag,
hvor tågen lettede, og det klarede op ret forude, hvor man
så lige ind på en klippekyst. Kursen blev lagt om, og man
styrede sydover langs med land.
Krydsningen havde varet længere end forventet, og man
var næsten udgået for proviant og ferskvand. Tre døgn se-
nere var skibet ud for Halifax, hvor en slæbebåd halede dem
til en ankerplads i læ inde i fjorden, hvor også en del andre
skibe lå for anker. Der kom straks en skibshandler i sin båd
ud til HOLTHE, men han måtte ikke komme om bord, før de
canadiske kontrolofficerer havde været der, og de ville først
komme næste dag. Halifax var på dette tidspunkt Canadas
vigtigste flådehavn. Det varede et par dage, inden HOLTHE
kunne afsejle Halifax med friske forsyninger.
Letmatros Kiil fortæller intet om den sidste del af rejsen
ned til Fort Tubee ved Savannahflodens udmunding udover,
at der nu var gået 90 dage siden afsejlingen fra Danmark.
Kalenderen var således bladet om på slutningen af juli, in-
den en slæbebåd bragte HOLTHE op ad fjorden og frem til
den kajplads i Savannah, hvor der skulle lastes oliekager.
Det var en plads, som en del af mandskabet skulle blive me-
get fortrolig med.
Oplagt i Savannah
I Savannah blev der straks taget fat på indladning af en fuld-
last oliekager til Odense, men af flere årsager kunne HOL-
THE ikke få tilladelse til at afsejle straks. Kiil mener i sine
erindringer, at det var fordi, udførsler til Danmark var blevet
rationeret, og eftersom Danmark havde eksport til Tyskland,
måtte der kun eksporteres, hvad der ansås at medgå til lan-
dets eget forbrug. Kiil lægger sig dermed på linje med H. C.
Røder i
Dansk skibsfarts Renæssance
:
”Ved Amerikas indtræden i krigen blev de danske skibe
i amerikanske havne tilbageholdt af myndighederne, og de
skibe, der allerede havde fået ladning på kølen til Danmark,
Kaptajn N. Svarrer, havde allerede før sin ansættelse i Transatlan-
tic en solid erfaring som fører af store belgiske sejlskibe. Chr. Kiil
karakteriserer sin kaptajn ganske kort: ”Han var en fin mand!”
Privatfoto.
60