måtte atter losse den. De pågældende skibe kom efterhån-
den i fart mellem Nord- og Sydamerika og Vestindien til ra-
ter fastsat af den amerikanske regering. Dansk tonnage blev
i udstrakt grad taget i brug for fremmed regning, mens man
nægtede Danmark selv de nødvendigste tilførsler. Set med
allierede øjne kan det vel siges, at man uden hensyn til de
neutrale måtte sikre sig, at intet af det gods, som blev sendt
til Danmark, endte i Tyskland”.
6
Det var også, hvad der skete for HOLTHE. Der blev an-
søgt igen og igen om tilladelse til udførsel, men intet skete
før hen i december, hvor man fik ordre til at losse hele lad-
ningen igen og få den lagt i et pakhus, hvorefter skibet blev
beordret i amerikansk kystfart.
I Savannah måtte mandskabet ikke sove om bord, da det
ikke var sikkert nok mod de sværme af moskitomyg, som
det var tykt af nede ved floden. Overnatning foregik i en stor
sovesal på sømandshjemmet, hvortil der var adgang gennem
en moskitosikret sluse
. ”Der var gode senge og ret stor –
sikkert lovbefalet – afstand mellem dem, så vi befandt os vel,
og opholdet skulle jo komme til at vare længe”.
Der gik ikke lang tid, inden det begyndte at tynde ud i
HOLTHEs mandskab. Mange forlod bare skibet og tog an-
den hyre. Ved at mønstre ud fra amerikansk havn ville man
få amerikansk hyre, også selv om man mønstrede i et af de
skandinaviske skibe, som der var mange af i havnen. Den
amerikanske hyre var mindst tre gange højere end den dan-
ske, og den steg hele tiden. Blandt de øvrige danske skibe,
som blev opholdt i Savannah, var Transatlantics bark KY-
LEMORE. Besætningen herfra og den resterende besætning
fra HOLTHE havde af og til nogle glade oplevelser sam-
men under det lange ophold. De unge på skibet turde ikke
rømme, da det kunne få konsekvenser for deres muligheder
for siden at uddanne sig på navigationsskole, men kaptajn
Svarrer gav dem lov til at arbejde i land. Han ville blive
ved med at betale for deres logi på sømandshjemmet, men
maden måtte de selv skaffe, og de skulle fortsat stå mønstret
om bord, hvor de straks skulle møde op, hvis der var udsigt
til, at HOLTHE skulle afsejle.
For den unge letmatros Chr. Kiil blev det nogle ople-
velsesrige måneder i Savannah. Han tog først arbejde på et
træskibsværft, hvor man byggede ti ens skibe ad gangen.
Amerikanerne ville bygge skibe hurtigere, end tyskerne
kunne sænke dem, blev der sagt. Oven i skibshyren gav det
fem dollars om dagen
. ”Vi var rige!”,
skriver Kiil
.
Det var
et strengt arbejde på værftet, og da en flodskipper med en
flodpram – en af dem med et stort skovlhjul agter – tilbød
Kiil et job som styrmand, blev der svaret ja tak. Det var til
45 dollars om måneden, men så havde han også kosten. Sej-
ladsen foregik fra Savannah op ad floden til byen Augusta.
”Det var en herlig tid, men det varede ikke så længe,
vistnok fem rejser, så kom der to mand fra immigrationen og
hentede mig. Der var som følge af krigen kommet så mange
nye bestemmelser, og nu var der kommet den bestemmelse,
at alle udlændinge, der gik i land og tog arbejde på ameri-
kanske skibe, skulle udtage noget, de kaldte ”første papi-
rer”, så jeg havde brudt loven. Jeg blev taget med op på et
nyoprettet immigrationskontor og taget i forhør om, hvor-
når og hvordan, jeg var kommet ind i landet”.
Der blev sendt bud efter kaptajn Svarrer, som kom og
reddede trådene ud for sin letmatros, da han kunne doku-
mentere, at Kiil fortsat var påmønstret HOLTHE. Kaptajn
og letmatros kunne følges ad tilbage til HOLTHE. Under-
vejs fortalte kaptajnen, at det var heldigt, at Kiil ikke var
blevet registreret på immigrationskontoret, for så havde han
været værnepligtig og var blevet indkaldt med det samme.
Det var bare om at komme om bord igen, og kort tid efter
kom der besked om, at hele ladningen af oliekager skulle
losses og HOLTHE indgå i amerikansk kystfart. Da var det
blevet december.
KYLEMORE – sagen
Før HOLTHE kunne afsejle, skulle der skrabes en ny besæt-
ning sammen. Man var heldige at få fire fuldbefarne sejl-
skibsmatroser fra et svensk sejlskib, som lå oplagt i havnen.
Resten var netop noget skrabsammen, som ikke forstod sig
meget på sejlskibe, husker Kiil. Han havde nu selv sammen
med Hans fra Omø sejltid nok til at kunne mønstre ud som
fuldbefaren matros. Først måtte de begge dog tilbage til
immigrationskontoret for at aflægge synsprøve og besvare
en masse spørgsmål, for at de kunne godkendes som
A.B.-
61