Barkskibet HOLTHE
og Odense-rederiet Transatlantic
Af Benny Boysen
Fanø er bekendt som hjemsted for store jern- og stålbyggede
sejlskibe. Sådanne fartøjer fandtes dog også andre steder
i Danmark. Ét af disse steder var Odense, som blev hjem-
sted for rederiet Transatlantic, hvis skibe også havde folk
fra bl.a. Esbjerg og Fanø om bord. Odense-rederiet havde
udspring i korn- og foderstoffirmaet J. J. Larsen, der var
grundlagt i Faaborg 1860 og i 1903 fik afdelinger i Odense
og Nyborg. Grundlæggerens søn Jacob Marius Larsen fra
firmaets Odense-afdeling blev i 1916 initiativtager til opret-
telse af rederiaktieselskabet Transatlantic, hvis skibe under
1. Verdenskrig skulle sikre firmaets forsyning af foderstoffer
fra Amerika. Trods en flåde på seks store sejlskibe – heri-
blandt barken HOLTHE – kom det til at gå helt anderledes.
Indledning
Efter en tid som handelsfuldmægtig i Faaborgs store han-
delshus hos agent Peter F. Lagoni (1808-1894) bekendtgjor-
de skippersønnen Jørgen Joachim Larsen (1829-1888) 7/11
1860, at han havde etableret sig i gæstgiver Rasmussens
gård med en
”commissionsekspedition & inkassationsfor-
retning, som væsentlig vil omfatte køb og salg af kornvarer
og landets øvrige produkter”.
1
I mere end 100 år var firmaet
med stifterens navnetræk en stor og anerkendt virksomhed
med det meste af Fyn som kundekreds.
Trods en beskeden start kunne J. J. Larsen i 1871 flytte
sin virksomhed til den købmandsgård på Torvet i Faaborg,
som havde Magasingården i Strandgade og pakhuse ned
mod stranden.
2
Året efter fik han bygget sit eget skib, en
skonnertbrig, som blev opkaldt efter hans læremester
AGENT LAGONI. Skibet forblev firmaets ejendom i hele
Larsens levetid. J. J. Larsens første forsøg som skibsejer var
ellers faldet mindre heldigt ud, idet han i 1866 havde købt
sluppen CAROLINE fra Svendborg, og allerede året efter
var skibet forlist ved Læsø.
Frem til Larsens død i 1888 blev han medejer af flere
skibe i Faaborgs hjemmeflåde. Bl. a nævnes han som hoved-
reder for de tre skonnerter ELIEZER, MAGDALENE og
SYLPHIDEN, men noget større held som skibsreder kunne
han ikke notere sig, idet både MAGDALENE og SYLPHI-
DEN forliste i hans redertid.
Efter Larsens død førtes virksomheden videre af enken,
indtil sønnerne
3
Emil Magnus Larsen (1877-1924) og Ja-
cob Marius Larsen (1880-1931) kunne overtage og fortsætte
handelen, som ud over korn og foderstoffer også omfattede
kolonial en gros. Senere kom også broderen Carl Sophus
med.
Sønnerne var begge uddannet hjemme, men havde sup-
pleret deres uddannelse i Hamborg og England. J. M. Lar-
sen var netop i 1903 kommet tilbage fra Liverpool, da han
foreslog moderen og storebroderen at flytte korn og foder-
stofafdelingen til Odense. Det skete samme år, og der blev
bygget pakhus på havnen. Her opbyggedes i stort omfang en
gros handel med indenlandsk korn og import af udenlandske
foderstoffer.
En flåde af jernbarker
Odensefirmaet kom til at beskæftige en del skibstonnage for
at få hentet de oversøiske produkter herunder bl. a. olieka-
ger og majs fra USA, men også for med mindre skibe at få
distribueret produkterne indenlands.
57