Efter udbruddet af 1. Verdenskrig nærmest eksploderede
fragtraterne, og den danske regering stillede krav til rede-
rierne om pligtrejser for at sikre forsyninger til det danske
samfund. Dampskibe til at hente korn og foderstoffer i Syd-
amerika og USA var ikke til at skaffe, og da J. J. Larsen
for alvor var ved at løbe tør for forsyningsmuligheder, tog
man i Odense en stor beslutning. I løbet af sommeren 1916
købte man fra Norge tre store tremastede barkskibe og et
fuldskib – alle bygget af jern – og man oprettede aktiesel-
skabet Transatlantic med J. M. Larsen som bestyrende re-
der. De helt store råsejlere, de firemastede barkskibe med
en dødvægt på op til 4.000 tons bygget i sidste fjerdedel af
1800-tallet var i begyndelsen af 1900-tallet ved at forsvinde
ud af rederiernes flåder. Det var dyrt anskaffede skibe, men
med dårlige fragter gav de intet overskud, og det var det,
som talte på bundlinjen. Hvor lande som Frankrig, Tysk-
land og England skilte sig af med disse skibe, der opkøbte
nordmændene dem nærmest i bundter til utroligt lave priser.
”Dampskibene var blevet større, de havde fået mere øko-
nomisk maskineri, og Panamakanalen skulle jo snart åbne,
derfor var der ikke mange, der troede på en fremtid for stor-
sejlerne, altså ud over nordmændene, der med de beskedne
investeringer så muligheden for at sejle et overskud hjem”
4
Det var fra Norge, at Transatlantic – ligesom andre sto-
re danske kornfirmaer – skaffede sig en flåde, men nu var
fragtraterne så højt oppe, at prisen på tonnage også var i top.
Skibenes dødvægt lå mellem 1.000 og 2.000 tons. Første
køb var i maj 1916. Det var barken KYLEMORE af Christi-
ania, som siden skulle blive Danmarks største sejlskib. Det
var efter at skoleskibet KØBENHAVN i 1928 var forsvun-
det. Skibet hed da SUZANNE og var hjemskrevet i Marstal.
Måneden efter fulgte købet af ALEXANDER LAWRENCE
af Christiansand og i juli fulgte hurtigt efter hinanden HOL-
THE af Larvik og fuldskibet OBERON af Porsgrund. Flere
af handlerne blev kontraktmæssigt afsluttet, før skibene
kunne overtages i dansk havn. Ingen af disse tre skibe fik
et liv, som rakte meget længere end til Transatlantics ejer-
skab. De blev alle ophugget i løbet af 1920’erne. Der havde
været tale om at ændre skibenes navne, men under indtryk
af krigen havde englænderne sat sig imod, at skibe ændrede
navn. De skulle beholde det navn, hvormed de nu engang
stod opført i de officielle skibsregistre, så tyske skibe ikke
skulle slippe ud under andet navn.
Tremastet bark HOLTHE
Først i begyndelsen af 1917 ankom HOLTHE til Nyborg
med en ladning hentet i Amerika. Skibet havde endnu det
norske neutralitetsmærke malet på skroget, men førte dog
Transatlantics kontorflag på mastetoppen. På returrejsen fra
Amerika havde skibet anløbet sin hjemhavn Larvik
”for at
proviantere”
, hed det, men opholdet i Norge havde varet
otte dage, og hos de folk, som i Nyborg skulle klargøre ski-
bet til dansk indregistrering, blev det hurtigt opfattelsen, at
man havde benyttet anløbet af Norge til at ribbe skibet for
alt muligt.
HOLTHE af Larvik var bygget i 1890 i Alloa i Skotland
og havde indtil 1908 sejlet som BANKBURN af Liverpool.
Det var reder Alf Lunde i Larvik, som købte skibet i 1908
og gav det navnet HOLTHE, så Transatlantic blev i 1916
skibets tredje ejer. Det var således ikke noget helt nyt skib,
rederiet havde overtaget. Alle sejl og alt det løbende gods
måtte fornyes, og meget andet blev forbedret. En gammel
donkeykedel blev udskiftet med en ny stor petroleumsmotor
til brug ved losning og ankerophivning m.m.
Arbejdet om bord blev ledet af kaptajn N. Svarrer fra
Esbjerg, som havde sin kone med om bord, samt styrmand
Morten Jensen Lauridsen fra Nordby på Fanø. Blandt det
menige mandskab var den 20-årige Christian Peter Christi-
ansen Kiil. Han havde sejlet i småskibe og dampskibe tidli-
gere, men for at komme på navigationsskole, skulle han først
have fire år til søs og heraf mindst et år i et større sejlskib
i oversøisk fart. Det var denne kvalifikation, han nu ville
hente om bord på HOLTHE. Hyren som letmatros om bord
havde han fået med hjælp fra sin farbror, som var kaptajn i
Vandbygningsvæsenet og boede i Esbjerg, hvor han ejede
det hus, som kaptajn Svarrer boede til leje i med sin familie.
1/2 1917 kort tid efter, at HOLTHE var ankommet til
Nyborg, havde Tyskland erklæret den uindskrænkede
ubådskrig, og det havde ikke skortet på opfordringer fra den
unge Kiils mor hjemme i Horne i Vendsyssel til sønnen om
58