Previous Page  55 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 55 / 196 Next Page
Page Background

Noter

1.

udenrigsministeriet 6976.

2.

udenrigsministeriet b 8645

3.

Haandbog p. 122-123

4.

instruktioner til klaaborg på ”HertHa”, og lausen på

”danmark” næsten enslydende af maj og marts 1892.

5.

n.m. kromann: fanø sømænd. 2. samling. 1960 p. 82.

6.

nn: udkast til sølov. københavn 1882. p. 125.

7.

Chr. borgland: gennem storm og stille. 1954. P. 23-25.

8.

mandskabets nationaliteter m.v. er for størstepartens ved-

kommende hentet fra generalkonsulatet i Hamburgs mand-

skabslister.

9.

breve fra skipperen på kronPrinsesse louise til

skibsreder P.H. Clausen 6. juli 1904.

10.

niels sigfred mourids toftgaard nielsen 1880-1970

maskinskrevne erindringer.

11.

brev fra jacob dessau 27. sept. 1892.

12.

jens sonnichsen thomsens erindringer p. 62-64.

13.

Haass, brevsamling

14.

udenrigsministeriet. sag 1413.

15.

nautical magazine 1893 p. 1085 – 1091.

16.

report of the Committee appointed by the board of

trade, to inquire into the manning of british merchant

ships. london 1896

17.

dansk søfartstidende 4. feb. 897. p. 35.

18.

mandskabsliste, rangoon 1896.

19.

nautical magazine 1897 p. 1003.

20.

nautical magazine 1882. p. 839 – 846.

21.

konsulatsindberetning, london 1885.

22.

Waterschouten for københavn 1848 – 1870 og køben-

havns skipperbøger 1868 – 1871.

23.

mønstringskontoret (toldvæsenet) i Helsingør.

24.

konsulatet shanghai.

25.

generalkonsulatet Hamburg, mandskabslister.

26.

generalkonsulatet Hamburg, mandskabslister.

27.

generalkonsulatet Hamburg, mandskabslister.

28.

generalkonsulatet Hamburg, mandskabslister..

29.

generalkonsulatet Hamburg, mandskabslister.

30.

klaaborg, brevkopibog

31.

generalkonsulatet Hamburg, mandskabslister.

Danmark fik 1892 lov om Forhyringsagenter, af den fremgik, at

det var et erhverv der krævede bevilling fra Indenrigsministeriet.

Betaling måtte udgøre højst 7% af en måneds hyre, hvoraf skib og

sømand hver måtte udrede halvdelen. En betingelse var desuden,

at Forhyringsagenten ikke var beværtningsdrivende eller blev dre-

vet sammen med beværtningsnæring. GEORG SCHWALBE havde

egentligt afsluttet en rundrejse i St. Petersburg-Kronstadt, men

skiftede først mandskab da skibet passerede København den 4.

september 1902 før den videre fart ud i verden. Af Forhyringsagent

Jepsens kvittering kan ses, at der kun skulle udstedes træksedler

for ½ måneds hyre, og så skulle skibet udrede 16 kroner og 29 øre

som skibets andel af gebyret, samt 5 kroner og 10 øre til Møn-

stringskontoret for udstedelse af ny Mandskabsliste. Svendborg &

Omegns Museum.

53