kokken kom tilbage med kaffen, var skipperen inde i kahyt-
ten, hvor han gav kokken en større overhaling og kaldte ham
tyveknægt. Kokken svarede, at skipperen ikke burde skælde
ham ud i andres påhør, men så ”
sprang kaptajnen op fra sto-
len, greb mig i brystet og ville slå mig en skalle. Da han
endnu var beruset og dårligt kunne stå på benene, havde jeg
intet besvær med at holde ham, så at han ikke kunne komme
mig til livs, og jeg forsøgte at tale ham til rette”.
Flere gange
sprang skipperen på kokken, endelig den fjerde gang lykke-
des det at slå kokken ind mod døren, hvorved kokkens højre
hånd blev beskadiget. I sit raseri truede skipperen kokken på
livet, idet han råbte: ”
Jeg skal Satan lyne mig slå dig ihjel”.
Mens den norske skipper søgte at tale skipperen til ro, strøg
kokken ud af døren og meldte: ”
nu går jeg til konsulen for
at klage”.
Skipperens svar var: ”
du kan gå ad Helvede til”!
Kokken kom fra øen om bord på den norske skippers
skib, mens FRANZ SCHWALBE sejlede mod Nantes.
Skipperen kaldte kokkens forklaring ”
usandfærdig”.
At han
som skipper skulle havde været under indflydelse af spiritus,
og at kokkens liv skulle have været i fare, var det rene vrøvl.
Desuden hævdede skipperen, at kokken var deserteret, og
derfor hverken havde krav på tilgodehavende hyre, tøj eller
øvrige ejendele. Forklaringen fra Nantes blev sendt til Lon-
don, hvor de to beskrivelser blev vurderet. Her fandt man, at
kokkens ”
fremstilling synes meget pålidelig og sandfærdig”
.
Påstanden om, at kokken skulle være rømt på et så afsides
sted som Azorerne, efterladende sig tilgodehavende hyre
på omtrent 700 kr og en god garderobe, når han vidste han
skulle afmønstre 14 dage senere i Nantes, blev ikke taget for
gode varer. Til konsulatet i Nantes måtte skipperen betale
915,85 Francs, som blev sendt til København og indsat på en
bankbog i Bikuben med 659,15 kr. i kokkens navn.
46
KRONPRINSESSE LOUISE af Nordby anløb i 1905
Valpariso som nødhavn på grund af havarier. Det var kul-
minationen på en rejse, der hidtil havde været fyldt med
problemer. Skipperen var død og førstestyrmand ny skipper.
En mand af besætningen var omkommet. Der var desuden
diverse tvister mellem bådsmand og skibets nye førstestyr-
mand, hvor bådsmanden i hele besætningens og skipperens
påhør havde kaldt styrmanden noget unævneligt. Dertil følte
styrmanden sig truet af mandskabet. De nye folk om bord
havde egne opfattelser af, hvordan livet burde leves om bord
på et sejlskib. Det gav anledning til meget bryderi, og under
skibets tvunge ophold i Valpariso måtte konsulen flere gan-
ge lægge øren til mandskab og skipper, der ønskede hans af-
gørelse på deres uoverensstemmelser. To matroser, en britte
og en tysker, erklærede dagen før afsejling, at de ikke agtede
at arbejde, hverken den dag eller nogen følgende, mens de
”
iagttog en
ærbødig og høflig
optræden”
over for kaptajnen
på konsulatet. De to mand var villige til at lade sig fængsle
her, eller lægges i jern om bord. Men afmønstre uden udbe-
taling af deres hyre ville de ikke. Straffen for deres arbejds-
vægring var en halv måneds hyre, som de fandt ”
var en mild
og nådig straf”
, men at straffen kunne gentages for hver
dag, de ikke ville arbejde, ville de ikke tro på. Konsulen
anså ikke skipperen for ”
at være mand for at bringe dem til
lydighed og frygtede, at de skulle have en demoraliserende
indflydelse på den øvrige besætning”.
De to mand blev der-
for afmønstret på stedet og fik udbetalt mindre end halvde-
len af deres tilgodehavende.
47
Rømningsmænd
På et Skandinavisk Søfartsmøde i 1883 var et af emnerne
rømning eller desertering. Alt hvad der kunne opnås enig-
hed om, var, at emnet burde behandles af en international
delegation til ”
systematisk modarbejdelse af Rømningsvæ-
senet og særlig af de fristelser til r
ømning, der udgår fra
Boardingmastere og deres Runnere”.
48
Når en sømand rømte, gjaldt det for ham at få mest mu-
ligt af sit tøj og andre ejendele med, og sørge for at have
forskud på hyren o.s.v. En ting en rømningsmand aldrig
kunne få med, var Søfartsbogen, der beviste, hvem han var,
og hvilke kvalifikationer han besad. Den var afleveret og
nærmest taget i pant af skipperen ved forhyringen.
I europæiske havne var det yderst sjældent, at folk rømte
fra de store sejlere. Det var normalt her rejsen endte, den
tilgodehavende hyre blev udbetalt, og folkene helt legalt
kunne gå i land med ejendele og papirer.
Amerikanske havne var anderledes. Her fristede både
eventyr i land og løfter om høje hyrer på nye skibe, hvor
48