Previous Page  49 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 49 / 196 Next Page
Page Background

1900 Punta delgada på azorerne for at modtage ordre om

den endelige destination for skibets ladning af copra. rejsen

havde ikke været nem. skipperen var sat i land på st. Helena

på grund af sygdom. styrmanden havde overtaget posten,

og han kunne ikke fordrage kokken, som han syntes var ”

en

mand, der ikke er god at komme til rette med”.

desuden

havde kokken ikke passet godt nok på provianten, og skip-

peren påstod desuden, at kokken havde stjålet vin, porcelæn

og meget mere. dette og mere af samme skuffe tjente efter

skipperens opfattelse som bevis for, at den kombinerede kok

og steward var et meget slet menneske. skipperens påstande

blev fremsat til konsulen i nantes. konsulen var fra den

danske gesandt i london blevet underrettet om, at der ville

komme en sag.

sagen var en klage, som kokken havde fremført for

konsulen i Punta delgada. derfra var den sendt videre til

den danske repræsentation i london, der så oversendte den

til nantes, som var den endelige destination for franZ

sCHWalbe.

først og fremmest havde skipperen forbudt kokken at gå

til konsulen i Punta delgada og sagt, at hans klager måtte

vente til nantes, fordi lods og slæbebåd var parat til at føre

skibet til søs. kokken var alligevel gået til konsulen, hvorfor

han blev agterudsejlet.

til konsulen havde kokken forklaret, at han ikke følte

sig sikker ombord. i Punta delgada var skipper og første-

styrmand gået i land og i løbet af natten returneret i selskab

med en norsk skipper. da kokken vågnede om morgenen, lå

den danske skipper i sit landgangstøj på kokkens kiste med

en del af sin krop inde i kokkens køje. skipperen var åben-

bart gået på kokkens kammer for at få noget spiseligt til sit

selskab, men åbenbart faldet i søvn, inden han fik fremført

sit ærinde. for at de andre medlemmer af besætningen ikke

skulle se skipperen, der øjensynligt havde været beruset,

vækkede kokken ham og fik ham gelejdet agterud til sit eget

kammer. et kvarter efter gik kokken ind i kahytten for at

hente kaffekanden. Her sov den den norske skipper på so-

faen. andenstyrmand kom samtidig ind i kahytten og spurgte

efter skipperen, for de havde søgt efter ham alle steder uden

resultat. kokken fortalte så, hvor han havde fundet ham. da

Fra barkskibet EBBA af Odense skrev Kaptajn Kaas i maj 1900 til

den danske Forhyringsagent Olsen i Hamburg. ”Det glæder mig,

De har en Styrmand for ”Ebba”, jeg håber det er en god Mand og

bedes De afsende ham snarest. Dersom De kan skaffe en god Kok &

Stuart til en moderat Hyre, ikke over Mark 70, bedes De sende ham

med det samme. Angående den øvrige Besætning, vil De få nærmere

Ordre.” EBBA var ankommet London 8. maj 1900 og afsejlede 26.

juni, så det var ikke normalt at begynde forhyringen så tidligt. Kopi-

bog for Kaptajn H. Kaas, Svendborg & Omegns Museum

47