Previous Page  52 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 52 / 196 Next Page
Page Background

Danske søfolk havde deres

officielle søfartsbog, hvori

alle forhyringer omhyggeligt

blev dokumenteret. Til højre

ses en søfartsbog for matros

Hans Jørgensen fra Fanø.

USA havde et anderledes

system, som måske gjorde til-

værelsen for rømningsmænd

lettere. Det var et certificat

der udstedtes for den enkelte

periode, hvori sømandens

karakter blev angivet, her

som god for letmatros Niels

C. Klaaborg. Ingen af de

to nævnte var dog på noget

tidspunkt rømningsmænd.

Klaaborg og Fiskeri- og

Søfartsmuseet.

syge Moder derhjemme, for hendes Skyld gjør det, at jeg

kan komme til at tjene og hjelpe hende, derfor forbarm Dem

over mig og giv mig min Søfartsbog, uden den kan jeg ingen

Ting udrette”.

56

ingeborg af odense var 1901 i Peru og lastede suk-

ker til australien. under opholdet i havn var der problemer

med en matros. skipperen håbede, ”

at slippe klar af ham

uden at afbetale ham. Han er ikke meget værd ombord, så

jeg vil foretrække at gå en mand mindre”

. matrosen blev ef-

terladt i byens fængsel. vel ankommen til melbourne havde

katajnen en del

besværligheder med mandskabet,

og des-

værre kan jeg ikke behandle dem efter dansk lov og ret”.

57

australien fortsatte med at drage søfolk til sig. i 1909

var det Prins valdemar af nordby, der blev deserteret

fra. kaptajnen meldte desertørerne til politiet, der udstedte

arrestordrer og beskrivelser på de otte mand. nogle dukkede

op, da de havde fået nok af eventyret og atter ville til søs,

men nu manglede søfartsbogen. et par blev året efter an-

holdt og bragt for retten, men løsladt, da de ikke havde lavet

andre ulovligheder.

58

tilbageholdte søfartsbøger blev sendt til udenrigsmi-

nisteriet og derfra til myndigheden på rømningsmandens

hjemsted. såfremt manden senere ønskede sin bog igen,

måtte han stå til regnskab for sin handling. det gjorde Chr.

borgland hos politimesteren i kerteminde, hvor han som

forklaring for rømningen bl.a. berettede om ”

den ikke altid

blide behandling”,

han havde været udsat for. Politimeste-

ren var meget forstående og tilføjede selv forklaringen ”

lidt

ungdommelig eventyrlyst”.

borgland fik sin søfartsbog og

dermed beviset for sit kendskab til erhvervet. men tidligere

rømningsmænd var ikke de første, der blev udtaget, når der

manglede søfolk. søfartsbogen skulle jo præsenteres, og

heraf fremgik, at ejermanden tidligere havde rømt.

59

søfartsbogen udgjorde bevis for nogle af de betingelser,

der krævedes for at kunne få papirer som styrmand. det

fandt Hans s. Haugaard ud af i 1903. efter at have gået et

50