det ikke blev taget så nøje med papirer. I New York førte
konsulatet statistik over rømninger gennem fire år fra 1892
– 1895. Antallet af rømninger lå disse år på hhv. 78, 25, 45
og 19. En hel del af disse folk kom til byen med dampskibe.
Særligt Thingvallaliniens udvandrerdampere havde man-
ge rømninger blandt besætningsmedlemmerne, men ikke
blandt mellemdæksopvarterne, som kun var hyret for rejsen
til Amerika, så de blev helt legalt afmønstret i New York.
49
Søfolk fra Jernalderens storsejlere var kun i yderst begræn-
set omfang leverandører til statistikkens tal. Når disse skibe
anløb New York var det sædvanligvis som afslutning på en
rundrejse med normal afmønstring af alle ombordværende.
Den amerikanske vestkyst havde helt andre forhold. I
1898 rømte seks mand fra SIXTUS af Nordby, og under
opholdet måtte skipperen skille sig af med yderligere to
mand.
50
Søfolkene kunne have landsyge efter den ofte lange sø-
rejse. VENUS af Kolding havde f.eks. i 1889 seks måneder
i søen. SIXTUS af Nordby havde i 1898 fire måneder og 11
dage og i 1904 fem måneder og fem dage. Når folkene mær-
kede fast grund under fødderne, kunne det være fristende at
forlænge landgangen. Hvorvidt det altid var rømning, der
fandt sted i San Francisco og omliggende pladser kan der
sættes store spørgsmålstegn ved. I 1890’erne blev tallet af
søfolk, der ikke kom retur til deres skib anslået til et par
tusinde hvert eneste år.
Hyrebasserne i USA var almindeligt berygtet for at
udsætte søfolk for en enestående samvittighesløs behand-
ling, og forholdene på vestkysten blev beskrevet som lov-
løse. Skipperne klagede over, at deres folk blev lokket til at
rømme, og at de de så kunne blive afkrævet 50 $ for at få
en afløser. Skipperne kunne imidlertid ikke alle sige sig fri.
Selv kunne de have økonomisk interesse i at folk rømte, da
søfolkene på rejsen havde optjent hyre for op imod et halvt
år. Såfremt skibet måtte vente på fragt, var der ikke behov
for hele mandskabet, så hvis nogle forsvandt, sparede man
hyre, og skipperen kunne beholde de rømtes tilgodehavende.
Mellem 1888 og 1914 havde danske storsejlere 22 anløb
af havne i det nordvestlige Amerika, heraf kom de syv til
ankers i San Francisco.
51
1892 var det PRINS VALDEMAR
af Nordby, der hentede en ladning hvede til den udmærkede
fragt af 35 sh. pr. ton. Da skibet var lastet, stillede kaptajnen
hos konsulen med papirer og søfartsbøger for tre danske sø-
folk, der var rømt. I deres sted blev skrevet tre udlændinge
på mandskabslisten.
52
Et skib under indsejling blev mødt af lodsen, og i hans
kølvand kom en samling lyssky elementer om bord, som
ved hjælp af gavmild udskænkning af spiritus, løfter om
alverdens herligheder såsom masser af dejlige damer, rige-
ligt mad og drikke, let tjente penge o.s.v., lokkede folkene i
land. Var løfterne ikke overbevisende nok, anvendtes andre
metoder som spiritus med knock-out dråber, trusler om –
og brug af – fysisk vold. Mord hørte til dagens uorden, og
ordensmagten kunne man absolut ikke stole på. Søfolk blev
plyndret for alt, det var lykkedes dem at få med i land. At
skipperen skulle betale de mange penge for at få nye folk til
skibet var naturligvis beklageligt, men de folk han fik om-
bord havde på deres side måttet underskrive en trækseddel
til Boarding-Masterne på op til tre måneder af deres fremti-
dige hyre for at slippe ud af dette Helvede.
53
U.S.A. vedtog 1906 en lov med straffe for shanghajning
af søfolk. Straffene gik fra 1.000 $ til et års fængsel, eller
begge dele for den, som
”under usande foregivender, ved
trusler, vold, beruselse eller lignende skaffer folk, eller blot
prøver at skaffe folk i noget skib i De forenede Stater, i den
henseende, at de pågældende der skal tage hyre eller udføre
arbejde af nogen art”.
54
Australien havde anderledes forhold, men inden skibene
nåede frem hertil havde søfolkene været længe undervejs,
og det var et sted, hvor mange kunne fristes af mulighe-
derme om en ny og bedre tilværelse. TERCERA af Nordby
anløb 1897 Brisbane fra London. Seks mand rømte, heraf
slog en dreng og en matros fra Nordby pjalterne sammen i
jagten på en ny tilværelse. Erstatning blev fundet med for-
hyringen af syv mænd og tre kvinder.
55
Tre mand gik ved Kolding-barken HERTHAs anløb af
Sydney i 1896 på eventyr. Blandt de rømte var kokken, der
senere sendte et bønskrift til kaptajn N.C. Klaaborg, hvor
han bad om forladelse for at have rømt, men bad om: ”
Med-
lidenhed med mig, for ellers vil jeg gaa til Grunde, og min
49