stykke tid på navigationsskolen på fanø savnede han sin
søfartsbog, for uden den kunne han ikke ”
føre tilstrække-
lig bevis for sejlads i udenrigsfart”
. Han var i 1900 rømt
fra lenita af nordby. Han havde efterfølgende kontaktet
kaptajn Clausen, som havde fortalt, at søfartsbogen var afle-
veret i valpariso, men den var af én eller anden grund ikke
kommet til udenrigsministeriet i københavn. i sagsakten er
intet noteret om straf.
60
Måneden stopper
første kontakt med land efter endt rundrejse var ensbe-
tydende med opsigelse og afmønstring af mandskabet.
gladstone af nordby ankom til antwerpen 15/12 1906
og blev fortøjet på siden af en damper, hvorefter besætnin-
gen afmønstredes på nær to mand
.
det nødvendige vagthold
blev herefter sat af folk fra land.
61
Cingalese af nordby var 1895 under indsejling til
bremen. ud for bremerhaven blev dækket fyldt med runne-
re fra bremen. det var skomagere, skræddere og selvfølge-
lig boarding-mastere, der alle delte gavmildt ud af cigarer,
ligesom der var fri adgang til flasker med stærke drikkeva-
rer. alt sammen naturligvis for at få søfolkene i humør til at
investere deres optjente hyre på runnernes tilbud.
62
når et skib endnu i begyndelsen af 1890’erne ankom til
themsen, blev det entret af en sværm af mennesker, herun-
der kvinder kaldet
harpies
(bevingede kvindelige dæmoner),
som bogstavligt talt fyldte sprit i halsen på søfolkene for at
få dem i deres garn. rædselsfulde og nedværdigende optrin
fandt sted og gjorde skibets videre færd til en risikabel fore-
teelse. næste invasion kom i dokken, hvor det var
crimps
(hyrebasserne), der indbyrdes sloges for at på fat i søfolke-
nes tøj og andre ejendele. søfolkene opførte sig som viljelø-
se dukker over den voldsomme interesse for deres personer.
selv de mest standhaftige, der havde kunnet modstå harpi-
ernes fristelser og holdt sig fra de tilbudte drikkevarer, var
magtesløse. de var sagt op, skulle gå i land, men kunne først
51