Previous Page  46 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 46 / 196 Next Page
Page Background

Kok H.J. Larsen klagede i 1897 til udenrigsministeriet

over den behandling, som han havde fået om bord i Nordby-

barken MAX – og over manglende forståelse fra konsultatet

i Hamburg. Han havde fået et fradrag i hyren på grund af

en bøde, som kaptajnen havde idømt ham for dårlig opfør-

sel. Kokken var ikke enig og havde klaget på konsulatet. Da

han her ikke følte sig vejledt, men snarere vildledt, bad ham

om foretræde for den danske generalkonsul i Hamburg. Det

blev ham nægtet, og i stedet blev han henvist til at søge sin

ret ved Sø- og Handelsretten i København, men det gjorde

han tilsyneladende ikke.

38

Om bord på JUPITER af København havde skipper og

førstestyrmand adskillige højlydte skænderier med mand-

skabet som tilhørere. Èt af dem udviklede sig til et slagsmål,

da skibet var undervejs fra Antwerpen til San Francisco.

Ved ankomsten til San Francisco afholdt konsulen forhør.

Vidner til optrinet berettede, at det var kaptajnen, der havde

begyndt skænderiet med brug af usømmelige ord, men styr-

manden der havde lagt hånd på kaptajnen. Konsulen fandt

ved sit forhør, at der havde været fejl på begge sider – sær-

ligt fordi de to officerer havde skændtes åbenlyst i mand-

skabets påhør, hvilket førte til dårlig disciplin om bord. At

der var lagt hånd på kaptajnen, anså konsulen for en kujon-

agtig handling, idet styrmanden var ung, stærkt bygget og

muskuløs, mens kaptajnen derimod var en ældre letbyg-

get mand. Konsulen bestemte derfor, at styrmanden skulle

Bark GLADSTONE af Nordby med rigningshavari. Farvelagt tegning udført af den lokale kunstner Woolston Barrett i Newcastle New

South Wales − en plads som skibet anløb ikke færre end seks gange for at laste kul. Museet for Søfart.

44