Kok H.J. Larsen klagede i 1897 til udenrigsministeriet
over den behandling, som han havde fået om bord i Nordby-
barken MAX – og over manglende forståelse fra konsultatet
i Hamburg. Han havde fået et fradrag i hyren på grund af
en bøde, som kaptajnen havde idømt ham for dårlig opfør-
sel. Kokken var ikke enig og havde klaget på konsulatet. Da
han her ikke følte sig vejledt, men snarere vildledt, bad ham
om foretræde for den danske generalkonsul i Hamburg. Det
blev ham nægtet, og i stedet blev han henvist til at søge sin
ret ved Sø- og Handelsretten i København, men det gjorde
han tilsyneladende ikke.
38
Om bord på JUPITER af København havde skipper og
førstestyrmand adskillige højlydte skænderier med mand-
skabet som tilhørere. Èt af dem udviklede sig til et slagsmål,
da skibet var undervejs fra Antwerpen til San Francisco.
Ved ankomsten til San Francisco afholdt konsulen forhør.
Vidner til optrinet berettede, at det var kaptajnen, der havde
begyndt skænderiet med brug af usømmelige ord, men styr-
manden der havde lagt hånd på kaptajnen. Konsulen fandt
ved sit forhør, at der havde været fejl på begge sider – sær-
ligt fordi de to officerer havde skændtes åbenlyst i mand-
skabets påhør, hvilket førte til dårlig disciplin om bord. At
der var lagt hånd på kaptajnen, anså konsulen for en kujon-
agtig handling, idet styrmanden var ung, stærkt bygget og
muskuløs, mens kaptajnen derimod var en ældre letbyg-
get mand. Konsulen bestemte derfor, at styrmanden skulle
Bark GLADSTONE af Nordby med rigningshavari. Farvelagt tegning udført af den lokale kunstner Woolston Barrett i Newcastle New
South Wales − en plads som skibet anløb ikke færre end seks gange for at laste kul. Museet for Søfart.
44