ne få hyre med Fanø-skibe i langfart uden, at de unge søfolk
i forvejen havde opholdt sig i udenlandske havnebyer. Men
det hjalp ikke på forholdene.
Jack Tar, Dagoes, Dutchmen and Niggers
Det enkelte fartøj var ofte et microunivers af nationaliteter.
Det virker ret tilfældigt under hvilket flag, en sømand fik
sin næste hyre. Der findes ikke samlede tal på udenlandske
søfolk forhyret med de store danske sejlskibe. Mandskab
kom om bord efter det øjeblikkelige behov, hvadenten det
var som et helt nyt mandskab eller som afløsning for rømte,
syge eller omkomne folk. Den britiske sejlskibsflåde havde
i 1891 43.257 britter og 9.312 udlændinge om bord. I 1894
var tallene 35.825 britter og 9.668 udlændinge.
19
En britisk skibsfører fremsatte 1882 sine meget personli-
ge betragtninger om søfolk fra forskellige lande og områder.
Sine egne landsmænd kaldte han
Jack Tar
. Deres fællestræk
var, at de var en samling fordrukne slagsbrødre, der kun
havde egen interesse for øje. Betegnelsen
Dagoes
dækkede
grækere, italienere, maltesere og til dels
Manillamen.
Denne
gruppes fællestræk var, at de var farlige folk, der absolut
kun skulle forhyres, når det var helt umuligt at få andre folk.
Dutchmen,
var fællesbetegnelsen for sømænd fra Holland til
Østersøen og omfattede således også alle skandinaver. Fæl-
lestrækkene var her, at de tjente længe i skibene, var disci-
plinerede, spiste sundt og rigeligt, var renlige og velklædte
og – meget væsentligt – ædruelige.
Dutchmen
sparede pen-
ge sammen, og de talte foruden deres nationale sprog og
engelsk ofte også et tredie sprog som tysk eller fransk. Be-
tegnelsen
Niggers
dækkede hovedsageligt ædruelige, ærlige
søfolk fyldt med godt humør, men kun såfremt de udgjorde
alle mand i besætningen, blev de derimod blandet med briti-
ske søfolk, var der indbygget problemer.
20
Danmark bidrog
til den sidste gruppe, idet dansk-vestindere blev lokalt for-
hyret på skibe, der skulle til Storbritannien. Ved forhyrin-
gen modtog folkene et beskedent forskud til anskaffelse af
nødvendig beklædning. Ved ankomsten til Storbritannien
blev de sat tomhændede i land, snydt for hyre og ”
udsat for
nød og savn af alle slags. Det ville være en velgerning imod
disse for det meste tankeløse folk, om de i hjemmet kunne
Medlemsbevis fra NATIONAL AMALGATED SAILORS & FIRE-
MENS UNION OF GREAT BRITAIN & IRELAND fra 1890. Fag-
foreninger var ikke noget der blev aktuelt for Jernaldrens søfolk,
organisering kom fra dampskibenes mandskaber med de hyppige
havneanløb. Danske fyrbødere og matroser kunne ikke enes om
fælles organisering. Tilhører Ole Lisberg.
40