Stillehavssiden af Mexico. Alle ti mand var danske, og fem
kom fra Fanø. Vel tilbage i Hamburg i juli 1890 afmønstre-
des alle. Skibet blev gjort klar til næste rejse mod Tahiti.
Igen bestod mandskabet af ti danske mænd, heraf fire fra
Fanø. Denne rejse endte juni 1891 i Hamburg, og da var
en mand rømt. Til skibets følgende rejser var det en mere
broget forsamling, der udgjorde skibets mandskab. I august
1895 blev der i Liverpool således mønstret en nordmand, en
tysker, to finner og en fra Demerara, mens de resterende fire
besætningsmedlemmer var danske. I 1897 bestod besætnin-
gen af syv danske – heraf én fra Fanø – mens de øvrige tre
var fra Norge, Tyskland og Holland.
8
På de fundne besæt-
ningslister ses ikke mange folk fra Ærø. Det var måske på
grund af sjældenheden, at skipperen på KRONPRINSESSE
LOUISE af Nordby i 1904 særligt nævnte anden styrman-
den, som kom fra Ærøskøbing, ”
og ser ud til at være en
dygtig mand”
.
9
Drenge
Drenge var sædvanligvis sønner af venner og bekendte, og
de kom ofte direkte hjemmefra for at blive ordentligt op-
lært i søfart. Niels Toftgaard Nielsen rejste i august 1894
til Hamburg sammen med sin broder, der var kaptajn på
Kolding-barken VEGA. Her om bord havde Niels sin før-
ste hyre som dreng på en rejse til Sydamerikas vestkyst og
videre. Efter de første dages søsyge fandt han sine søben
og klarede alt arbejde, der blev ham pålagt. Alle ombord
var flinke, undtagen anden styrmand, der havde løse hæn-
der, hvorfra der faldt en del lussinger til den unge mand. Da
kokken blev syg, var det Niels, der sammen med den anden
dreng stod for bespisningen. En opgave, der også løstes af
de to drenge, var tømning af lokumsspande, når skibet lå
i havn. VEGA`s rejse sluttede i Hamburg, og efter et kort
besøg i hjemmet rejste Niels atter afsted til den store hav-
neby. Hans kvalifikationer rakte nu til ungmand, men sådan
en tjans hang ikke på træerne, idet ungmænd normalt kom
fra en Boarding-Master. Niels fulgte sin broders råd og tog
endnu en rejse med VEGA som dreng. Kokken på denne
rejse havde problemer med spiritus. På trods af forholds-
regler fik han på rejsen med stort held opbygget adskillige
branderter, som medførte uheldige optrin. En dag truede han
med at skære halsen over på kaptajn og styrmand, mens han
holdt en barberkniv i hånden. Han blev overmandet og låst
inde på sit kammer, men taget til nåde, da han i ædru tilstand
lovede bod og bedring. Så snart VEGA kom i havn, fik kok-
ken atter fat i våde varer, blev vild, overmandet og låst inde
på kammeret for til sidst at blive overladt til det lokale politi.
Kaptajnen ville ikke have kokken om bord igen. I hans sted
blev forhyret en letmatros, mens Niels atter måtte fungere
som kok.
10
Drengen Jacob Dessau berettede 1892 i et brev til sin
bedstemoder om de første rosenrøde fire måneder om bord
på barken DANMARK af København. Efter afgang fra Car-
diff havde han været søsyg, men ellers var rejsen gået ret
livligt: ...”
vi har næsten hver aften musik, der er så en af
folkene der spiller, og vi andre danser så dertil, morskab må
der jo til, thi ellers bliver tiden jo for lang ombord”.
11
To Sønderhoninger rejste 1895 til Sunderland for at til-
træde tjeneste på barken CINGALESE af Nordby. Den ene
var hovmester og den anden dreng. Det var drengens onkel,
der førte skibet. Der var dog ingen nepotisme af den grund.
Drengen blev på hele rejsen udsat for første styrmandens
luner, der med flittig brug af ukvemsord og slag blandt andet
bestod i at gøre tilværelsen så sur som muligt for den unge
mand.
12
Den danske Sømandspræst i Hamburg gjorde 1906 i
Dansk Søfartstidende
opmærksom på de problemer, som
danske drenge havde med at skaffe sig hyre. Gammel dansk
praksis var, at drenge blev antaget gennem bekendtskab og
uden at kræve betaling for det, men i Tyskland var forældre
begyndt at betale 200 mark og nogle gange endnu mere for
at få deres dreng til søs. Den tyske praksis fandt vej til nor-
diske skippere
, ”således at ikke få af disse nu antager tyske
skibsdrenge, fordi der betales for dem”.
Flere store danske
sejlskibe blev set med en tysk dreng om bord, så problemet
var reelt.
Det var formentlig sådan en dreng, der fra Hamborg kom
ombord i EBBA af Odense i Hull 1898. Drengen fik ingen
hyre, men fandt sig hurtigt til rette og gjorde sig nyttig med
alt, hvad han havde med at gøre. Ved afslutningen af før-
38