sig tolv dage hos en boarding-master. opholdet inklude-
rede kost og logi. betaling for opholdet svarede præcist til
en måneds hyre. På grund af særlige omstændigheder ind-
logerede borgland sig kort tid efter på samme sted. denne
gang fik han hyre efter kun to dages ophold, betalingen for
begge ophold var den samme, en trækseddel lydende på en
måneds hyre.
7
normalt kom mandskabet fra forhyringsagenter eller
boarding-mastere. i danmark skulle forhyringsagenten
have en offentlig bevilling til sit arbejde, men da næsten
alle jernalderens skibe begyndte og afsluttede deres rejser
i udenlandsk havn, var det en lokal boarding-master, som
skipperen måtte henvende sig til, når skibet lå færdiglastet
og klar til afgang med et komplet mandskab som eneste ude-
stående. boarding-masteren stillede med det ønskede antal
folk, der i samlet flok gik til læge, og derefter til en dansk
konsul, hvor folkene blev skrevet på mandskabslisten med
oplysninger om skib, kaptajn, den forestående rejse, den en-
kelte sømands navn, alder, stilling, månedlig hyre, sø- og
lægdsrulle m.v. skipperen modtog så hver mands søfarts-
bog til opbevaring. Herefter udstedtes træksedler til boar-
ding-masteren, der så udbetalte overskydende difference til
sømanden. med penge på lommen kunne sømanden hilse på
nye skibskammerater og sige farvel til gamle. ud på natten,
eller tidligt om morgenen, gik kaptajn og boarding-master
en runde, hvor de samlede folkene sammen, førte dem til
havnen, hvor de med en færgebåd sejlede ud til det skib, der
skulle være ramme om deres tilværelse i op til et par år ud i
fremtiden. en forudbestilt bugserbåd ankom ved daggry, fik
trosse ombord og tog sejlskibet på slæb ud af f.eks. elben.
kort før Cuxhaven blev folkene vakt til live og sat i arbejde
med sætning af sejl. når skipperen meldte klar, blev bugser-
trosesn kastet los, og skibet fortsatte for egen kraft med et
mandskab, der nu skulle lære kollegaer, chefer og livsvilkår
at kende. sådan foregik det i både Hamburg og de øvrige
storhavne, der dannede udgangspunkter for skibenes rejser.
nybyggede laura blev april 1889 bugseret fra nord-
by til Hamburg for færdigudrustning, lastning o.s.v. mand-
skab var der ikke brug for til den rejse. først to måneder
senere blev der hyret ti mand til skibets forestående rejse til
GEORG SCHWALBE ankom 12. september 1898 til Rotterdam
med sædvanlig afmønstring af besætningen. 17. november afsej-
lede skibet mod Ostindien med en ladning stykgods. Fem dage
forinden havde kaptajn Pedersen hos de lokale Boardingmastere
Andreasen & Olsen forhyret et komplet mandskab. Alle havde
åbenbart levet på kredit og modtaget forskud af deres fremtidige
hyre og et par havde yderligere måttet stifte gæld, så de måtte
udstede trækseddel på op til 1½ måned af deres fremtige hyre.
Foto: Svendborg & Omegns Museum.
37