Arbejdstid
”Danske skibe står rundt om i havnene ikke godt anskrevne
hos fremmede søfolk”
, lød det i 1896. Særlig hårdt var det at
få englændere og amerikanere til at gå om bord på skibene.
Årsagen var, at man i danske skibe forlangte, at folkene skul-
le arbejde på dækket i deres frivagter. Det var ikke noget en
engelsk eller amerikansk skipper vovede at kræve. Normalt
var vagterne for det ene vagthold 00 - 04, 08 - 12 og 16 - 20,
det andet vagthold 04 - 08 (hundevagt), 12 - 16 og 20 - 24, de
to sidste vagter regnedes for henholdsvis dagvagt og første-
vagt. Det følgende døgn byttede man rundt. På danske skibe
forlangte man, at frivagten skulle arbejde på dækket til hhv.
klokken 10 eller 14. På britiske og amerikanske skibe gik
man vagt om vagt, og de to vagthold var aldrig på arbejde
samtidig. Om sproget nævnte samme kilde, at ”
ingen matros
er forpligtet til at at lystre kommando i Flagsproget
(d.v.s.
under skibets nationalflag)
undtagen, når det var et engelsk
skib. Ingen sømand kan mønstre som matros ude på de fjerne
have uden at han kan engelsk, eller i hvert fald forstår kom-
mandoordene i dette internationale sprog.
33
Matros Chr. Borgland fandt i 1890’erne, at arbejdsfor-
holdene i både tyske og engelske sejlskibe gennemgående
var bedre end i danske. Trods det lod han sig overtale til at
mønstre med Nordby-barken MAX på en rejse til Callao.
Udrejsen varede næsten fire måneder på grund af kontrær
vind. Det gav mangel på proviant og vand, og resultatet blev
sygdom om bord. Også den fem måneder lange returrejse
til Europa var fyldt med problemer. Der var sygdom, og en
mand faldt overbord fra klyverbommen. Det øvrige mand-
skab skulle derfor også klare de frafaldnes arbejde. Skibet
sprang læk, hvorefter der måtte pumpes en time hvert døgn
for at holde fartøjet nogenlunde læns. Skipperen forlangte,
at pumpning skulle udføres efter sædvanlig arbejdsvagt, så
når vagten eksempelvis havde frivagt om formiddagen og
først fik fri kl. 11 og allerede skulle stille igen kl. 12, var der
ikke megen tid til søvn. En dag blev det for meget. Folkene
krævede, at pumpning skulle ske på arbejdsvagten, altså
inden der blevet givet frivagt kl.10 eller kl.14. Skibet kom
øjeblikkelig i belejringstilstand. Det blevet noteret i skibs-
journalen, og skipperen truede med alvorlige straffe, for
efter hans opfattelse begik besætningen mytteri. Da skibet
ankom til Genua blev sagen forelagt konsulen, der forhørte
de forskellige, men henviste sagen til afgørelse ved dansk
domstol. Siden hørte folkene ikke noget, ligesom der ikke
var fradrag, da hyrerne blev udbetalt.
34
Om bord
Søloven af 1892 fastsatte straframmer for de ”
tjenestefor-
seelser eller brud på skik og orden”,
som kunne finde sted
om bord. Lovens håndhæver var skipperen, og straffene
sædvanligvis fastsat udfra den enkeltes hyre.
35
Afgørelsen
kunne ankes til en dansk konsul, som kunne afholde forhør,
mægle eller afsige en kendelse. Pengebøder blev indbetalt
til et konsultat og overført til udenrigsministeriet i Køben-
havn, hvor man tog stilling til, hvilken velgørende institu-
tion der skulle nyde godt af pengene. Enkeltstående tilfælde
kunne henvises til behandling ved dansk domstol, særligt
Sø- og Handelsretten.
Ud fra de forholdsvis få sager der endte i myndighe-
dernes arkiver, foregik livet ombord på de store sejlere for
det meste stille og fredsommeligt, hvor alle viste gensidig
respekt for de øvrige ombordværende. Der var selvfølgelig
undtagelser. Problemer kunne opstå af mange årsager. Sø-
folk levede tæt sammen i et lukket miljø, og sejltiden mel-
lem havneanløb kunne vare mellem tre og fire måneder el-
ler endnu længere. Folkene måtte stole på hinanden, når de
udmattede puklede på under hårdt vejr. I vindstille perioder
kunne drillerier gå på nerverne, og føde- og vandrationer
blive knappe, kokken fremstille elendig føde, styrmænd og
skipper var de rene slavepiskere o.s.v. Der var mange ting,
som kunne gå op i en spids og ende som en sag.
Skibsfører C.M. Poulsen måtte ved ankomsten til Ham-
burg i marts 1896 gøre rede for begivenheder, der var ind-
truffet på HERTHA af Kolding. Den tyske andenstyrmand
havde truet skipperen med vold. Det var de herrer blevet
enige skulle koste en bøde på 200 mark. For ulydighed og
fuldskab var den københavnske kok og steward ikendt en
bøde af en kvart måneds hyre = 8,75 Mark, en tysk matros
der havde forladt sin udkik måtte ligeledes erlægge en kvart
måneds hyre. Endelig havde en anden tysk matros frivilligt
42