blive gjort bekendt med den skæbne, som venter dem, når de
kommer til et uvant klima”
.
21
Ingen dansk-vestindere er set
som mandskab på Jernalderens storsejlere.
I de store træskibes tid fra omkring 1850 havde danske
skibe almindeligvis start- og slutpunkt for rejserne i dansk
havn. Den nybyggede Vestindiefarer GERSON på 379 net-
to mønstrede januar 1852 17 danske mænd. 1854 var der
blandt mandskabet en nordmand, og året efter var der en
svensker med. 16 danske søfolk i København rejste 1855
som passagerer til London for at udgøre besætningen på
nyanskaffede GEORGE LAW af København på 260 Com-
mercelæster (520 netto). Skibets første rejse gik herefter til
San Francisco.
22
Helsingør havde flere store sejlskibe hjemskrevet i byen.
Skibene var normalt hjemme i vintermånederne, og når de
ved forårets komme skulle bemandes, var det med danske
søfolk. I 1864 var størsteparten af danske søfolk imidlertid
om bord i de udrustede krigsskibe. Helsingør-skibene skulle
alligevel ud at sejle, så nu blev der hyret svenske søfolk i
større omfang. Om bord på HELSINGØR på 253 Commer-
celæster (507 netto) var seks af skibets 16 mand svenske.
23
Lidt mere eksotisk var ESBERN SNARE af København på
381 brutto. Skibet kom aldrig til dansk havn, idet det blev
erhvervet 1869 i Siam og sejlede fast med ris fra Bangkok
til kinesiske havne. 1873 blev skibet afhændet i Shanghai.
Kaptajnen var dansk, besætningen bestod af en
Chief Of-
ficer
med et tysk klingende navn og en tømmermand med
navnet Jim, mens det øvrige mandskab bestod af 12 siame-
sere. Siamesernes mulighed for selv at finde en ny hyre i
Shanghai var begrænset, så kaptajnen udbetalte hver mand
en måneds ekstra hyre og lovede at arbejde på at skaffe dem
hyre på et siamesisk skib.
24
Den 1.189 brutto store petrole-
umstransporter NEPTUN af Kolding havde på første rejse i
1883 16 mand om bord, heraf to svenskere og to nordmænd,
mens resten var danske. Fra hjemstedet var kun en enkelt
mand foruden kaptajnen. Under ophold i Baltimore rømte
otte mand. Erstatningen bestod af folk fra Norge, Rusland
og Tyskland. Næste rejse august 1883 rømte seks mand, og
1884 rømte to ud af den blandede besætning på fem danske,
fem nordmænd, to finner, fire svenskere og en tysker.
25
DORIS BRODERSEN af St. Thomas på 679 brutto var
rigget som fregat og mønstrede september 1882 i London
en besætning på 15 mand, heraf to svenske, en finne og fem
med angivet fødested i Slesvig-Holsten. Rejsen gik til Bris-
bane, og her rømte ikke færre end fem mand. Da skibet blev
hjemskrevet i Nordby på Fanø i 1891 blev det nedrigget til
bark, hvorefter 13 mand sejlede skibet. Af dem var tre dan-
ske (heraf én fra Fanø), en finne, en russer, to svenskere, to
nordmænd, to tyskere, en brite og en hollænder.
26
En af de tidligste storsejlere fra Fanø var Sønderho-
barken GLAD på 417 bruttotons. Skibet blev overtaget i
Liverpool 1885, og papirer blev udarbejdet af den danske
konsul, der blandt andet udfærdigede bemandingslisten,
der indeholdt 13 mand: to danskere (heraf én fra Sønder-
ho), fire svenskere, seks nordmænd og en finne. Af disse
rømte finnen og en nordmand, da skibet anløb Galveston.
27
CORANNA af Nordby på 798 brutto mønstrede 15 mand,
før det i 1889 afsejlede fra Rotterdam. Heraf var ni dan-
ske (syv af dem fra Fanø), mens de øvrige var fra Holland,
Tyskland, Rusland, Norge, Finland og Sverige. Da skibet
1891 kom til Hamburg, måtte kaptajnen melde, at fire mand
var rømt undervejs og erstattet med nye folk.
28
CASMA
af Nordby afsejlede 1890 fra Hamburg mod vestkysten af
Sydamerika med en besætning på 13 mand, hvoraf alle var
danske og seks fra Fanø.
29
Nybyggede HERTHA af Kolding
skulle 1892 fra byggeværftet i Sunderland til Amsterdam for
at indtage last. I Sunderland kom det ikke på tale at hyre
mandskab, for ”
sågodt som enhver sømand er i Seamans
Union”
(fagforening). Der var heller ingen grund til at an-
sætte nogle. Turen til Amsterdam foregik efter bugserbåd,
og det absolut nødvendige mandskab var anskaffet af bug-
serselskabet.
30
Da HERTHA havde fået last om bord, blev
mandskab rekvireret hos kaptajn Klaaborgs gamle bekendt,
logivært Olsen i Hamburg, som skaffede en besætning be-
stående af seks danskere, fire tyskere, to svenskere, en hol-
lænder.
31
Ingen mand i besætningen kom fra hjembyen Kol-
ding. Klaaborg havde ved en tidligere lejlighed haft meget
dårlig erfaring med en koldingenser og i brev til sin hustru
fortalt, at han aldrig mere ville have et af sine bysbørn om-
bord på sit skib.
32
41