

Måneden drejer
Folkene på ’Jernalderens’ storsejlere
Af Holger Munchaus Petersen
Fra omkring1890 anskaffedes en række større sejlskibe, der
med Dannebrog i agterstavnen fik hjemsteder i København,
Vejle, Kolding, Odense og særligt på Fanø. Rederne var næ-
sten alle tidligere skippere på sejlskibe, men den virkelige
rederivirksomhed blev drevet fra Hamburg, hvor firmaet
Knöhr & Burchardt med den danske chef, Jacob Meyer, i
spidsen stod for befragtning og andre praktiske ting. Tilsy-
net med skibene blev forestået af en anden dansker, skibsin-
spektør Johannes Havemann. Perioden fra 1890 og frem til
1910 er med nogen ret kaldt ’Jernalderen’, fordi de nyan-
skaffede skibe var bygget af jern eller stål og var betydeligt
større end de hidtidige hjemmebyggede træskibe. Fælles for
skibene var ganske få anløb af dansk havn. Rejserne be-
gyndte sædvanligvis i Hamburg, Antwerpen eller en anden
af Vesteuropas store havnebyer. Søfolk var lovens fællesbe-
tegnelse for ”alle, der var antagne til p
å
et skib at udføre
forretninger, som umiddelbart have hensigt til seiladsens
befording og skibets styrelse”. Denne artikel beretter om
søfolkenes vilkår på ’Jernalderens’ storsejlere.
Kaptajn – skipper og styrmænd
Ved registrering af et skib skulle kaptajnens papirer frem-
lægges som bevis for hans ret til at føre dansk skib. Det
voldte normalt ikke noget problem, for de fleste af jernalde-
rens skippere havde aktier i deres skib.
Barken LORD TEMPLETON skiftede 1902 flag fra
Union Jack til Dannebrog, mens det lå i NewYork. Den bri-
tiske kaptajn fulgte med, da der ”
for øjeblikket i New York
ingen ledig dansk skibsfører er”
.
1
Ældre regler fastslog, at
når et skib blev udredt fra Kongeriget, skulle skipper og
styrmænd være danske.
Barkskibet DANMARK af København begyndte 1909
en rejse i Antwerpen. Mandskabet var på normal vis optaget
på bemandingslisten af konsulatet. Rejsen afsluttedes 1910 i
Leith, hvor konsulen blev opmærksom på, at skibets to styr-
mænd var tyske og ikke mønstret på konsulatet i Antwer-
pen, men direkte antaget af den danske kaptajn. Konsulen
forespurgte derfor i København, hvad der ville ske, såfremt
kaptajnen blev syg eller på anden vis ikke kunne bestride sit
arbejde? Spørgsmålet gik til høring i relevante ministerier
og styrelser, men ingen ønskede at foretage noget ”
i nær-
værende sag”.
2
DANMARK var ikke det eneste skib, der
sejlede med udenlandske styrmænd.
Kaptajnen antog og afskedigede mandskabet. Han skulle
sørge for, at skibet var tilstrækkelig bemandet. Til det formål
kunne han antage såvel danske som fremmede folk, uden at
der påhvilede ham nogen indskrænkning med hensynet til
antal.
3
Johannes Havemann havde til skipperne udarbejdet en
instruktion, hvori der blandt andet stod: ”
Såvel i mandska-
bets som i skibets interesse anmode vi Dem om så vidt muligt
at ville gennemføre: at mandskabet intet forskud optager på
rejsen, i alle tilfælde så lidt som muligt, hvilket efter vor me-
ning også let lader sig gennemføre. Mad og drikke haves jo
ombord i tilstrækkelig mængde og skrå og tobak kan De jo
selv indkøbe for mandskabet. Når De på en fornuftig måde
søger at gennemføre dette, må De absolut kunne undgå røm-
ning, råheder og lignende ubehageligheder”.
4
35