en besigtigelse af skibet og sende en rapport, der skulle læg-
ges til grund for den endelige afslutning af handelen. Styr-
manden bad nu Kiil og tre andre matroser deltage i besigti-
gelsen. De skulle entre op og syne riggen. SYVSTJERNE
var et mindre skib end HOLTHE, men pænt og vel vedlige-
holdt.
”Vi unge blev sendt op i riggen og kravlede rundt og
efterså alt, og den smule vi fandt, var af den slags, der altid
vil findes, og førstestyrmanden var glad for udsigten til at få
skibet at føre. Han var gammel fanøskipper – en rigtig gam-
mel hugaf, men dygtig og sømand til fingerspidserne. Selv
om han ofte skældte os ud, havde vi stor respekt for ham for
hans dygtigheds skyld. Han vidste, hvordan enhver situation
skulle klares”.
ALBERT HØEG, som skibet kom til at hedde, efter at
det i sommeren 1919 var overtaget af Transatlantic, var byg-
get i Frankrig i 1897 somALICE af Le Havre og var da målt
til 1.511 bruttotons. Siden sejlede det fortsat under fransk
flag som MARIA MAGDALENA og MARIOTA, indtil det
i 1916 solgtes til skibsaktieselskabet Stjernen i Sarpsborg,
der stod som sælger til Transatlantic.
Efter krigen kunne rederiet endelig igen selv bestemme,
hvilke navne dets skibe skulle sejle under, og man valgte så
lokalt, som man kunne, idet skibet fik navn efter Transat-
lantics bestyrelsesformand, bankdirektør i Fyens Disconto
Kasse, etatsråd Albert Høeg (1848 – 1939), der var formand
i hele rederiets levetid.
8
Homeward bound
Efter at der var lastet majs, skulle turen gå hjem til Odense.
Igen skulle der efter et længere ophold skaffes en del nyt
mandskab. Andenstyrmanden, en høj og kraftig mand, som
gik under øgenavnet Lillebror, mønstrede af for at blive
skipper på en amerikansk slettopskonnert. Fra den danske
koloni var der to, som gerne ville med hjem. Den ene havde
sejlet tidligere, så han mønstrede på dækket. Den anden var
en granvoksen mand, som stammede fra Aars i Himmer-
land. Han kom til at gøre tjeneste som messeopvarter. Men
i øvrigt var der nok, som gerne ville hjemover, og skibet
fik en god besætning, hvoraf de fleste var norske sejlskibs-
matroser. Værst var udsigten til at skulle hjem at sejle for
kroner i stedet for dollars.
HOLTHE forlod Buenos Aires sidst i april 1919 næsten
på to-årsdagen for afsejlingen fra Nyborg mod Halifax. 72
døgn senere var skibet ved kaj i Odense. Det var godt og stil-
le vejr på det meste af rejsen op til Nordatlanten. Nordøst-
passaten kunne ikke udnyttes, så HOLTHE måtte søge helt
over til Azorerne for at fange vestenvinden. Kaptajn Svarrer
ville gå vest og nord om England, hvor der skulle ankres ved
Shetlandsøerne for at skaffe et kort, som kunne vise de mi-
nefelter, der var udlagt under krigen, og som endnu ikke var
renset op. Der kom også et kort om bord, men langt fra det
rigtige skulle det vise sig. Ankeret blev hevet op, og der blev
sat sejl igen, men nu var det pludselig slut med det gode vejr.
”I løbet af kort tid blæste det op til storm, og lige som
vi kom fri af Sumborg Head, fik vi en sø over os, som bord-
fyldte hele dækket. Stormen rasede hele vejen over Nord-
søen, som vi ellers foragtelig kaldte en andedam i forhold
til de have, vi var vant til at sejle i. Men jeg skal love for, at
Nordsøen kan vise tænder.
Flere af os havde købt rigtige læderstøvler i Argentina,
hvor de var billige, men læderet var ikke garvet, som det
skulle, så de trak vand ret gennem læderet. Vor sejlmager
blev så gal i hovedet, at han trak støvlerne af og hev dem
langt ud i havet.
Det var medvind, og vi for raskt af sted. To gange pas-
serede vi meget tæt forbi løsrevne drivende hornminer. Uha,
lad det dog ikke ende på den måde!”
Efter beregning skulle Skagen passeres på et bestemt
tidspunkt, og der blev holdt skarpt udkig efter Skagens Fyr
og fyrskib, men i storm og regntykning gjorde man ingen
observationer. Pludselig fik man øje på en lysbøje. En sådan
fandtes ikke ved den jyske vestkyst – man var kommet næ-
sten til Sverige. Lysbøjen var mærket og sat af i søkortet, så
skibets position kunne bestemmes. Skibet blev hurtigt vendt
og kursen sat mod Frederikshavn. Ud på natten flovede det,
og næste morgen sejledes i smukt vejr og med Hirsholmene
og Frederikshavn i sigte. Her skulle tages lods om bord.
Lodsbåden kom usædvanlig langt ud for at møde HOL-
THE. Lodsen fortalte, at man fra land skrækslagne havde
67