

Inden fuldskibet HENRY SMIDT i 1919 fik hjemsted i Odense, havde skibet været hjemmehørende i England, Italien og Norge. Efter oplæg-
ning i Odense vendte skibet tilbage til Italien for at blive ophugget i Genua. Foto: Museet for Søfart, Helsingør.
me skæbne som HOLTHE. KYLEMORE havde også gen-
nem flere år været oplagt i Odense, men som den velsejlende
lille stålbark på 1.229 tons, som skibet var, blev det 22/1
1925 solgt til firmaet Pappas & Presser i Le Havre, Frankrig,
samtidig med at det omdøbtes til SUZANNE. Skibet vedblev
dog at sejle under dansk flag, da det blev hjemskrevet i Mar-
stal,
12
og dermed blev en del af det specielle ærøske fæno-
men, der omtales som ”Havrebarkerne”. Før de tyske skære-
brændere i januar 1937 tog over, kom SUZANNE dog under
endnu et flag, da det blev købt af skibsreder Gustaf Erikson
på Ålandsøerne, hvor skibet fik sit gamle navn KYLEMORE
tilbage. Erikson havde som en af de meget få skibsredere op-
retholdt en betydelig sejlskibsflåde til sejlads med korn. Ski-
bene var væsentligst bemandet med unge mennesker, som
havde behov for sejltid med et stort sejlskib i langfart for at
kunne uddanne sig til navigatører. I stedet for at få hyre for at
70