Previous Page  72 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 72 / 196 Next Page
Page Background

Inden fuldskibet HENRY SMIDT i 1919 fik hjemsted i Odense, havde skibet været hjemmehørende i England, Italien og Norge. Efter oplæg-

ning i Odense vendte skibet tilbage til Italien for at blive ophugget i Genua. Foto: Museet for Søfart, Helsingør.

me skæbne som HOLTHE. KYLEMORE havde også gen-

nem flere år været oplagt i Odense, men som den velsejlende

lille stålbark på 1.229 tons, som skibet var, blev det 22/1

1925 solgt til firmaet Pappas & Presser i Le Havre, Frankrig,

samtidig med at det omdøbtes til SUZANNE. Skibet vedblev

dog at sejle under dansk flag, da det blev hjemskrevet i Mar-

stal,

12

og dermed blev en del af det specielle ærøske fæno-

men, der omtales som ”Havrebarkerne”. Før de tyske skære-

brændere i januar 1937 tog over, kom SUZANNE dog under

endnu et flag, da det blev købt af skibsreder Gustaf Erikson

på Ålandsøerne, hvor skibet fik sit gamle navn KYLEMORE

tilbage. Erikson havde som en af de meget få skibsredere op-

retholdt en betydelig sejlskibsflåde til sejlads med korn. Ski-

bene var væsentligst bemandet med unge mennesker, som

havde behov for sejltid med et stort sejlskib i langfart for at

kunne uddanne sig til navigatører. I stedet for at få hyre for at

70