Previous Page  68 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 68 / 196 Next Page
Page Background

”Vi blev kontaktet af nogle fra de danske kolonier i

Tandil og Tres Arroyos og opfordret til at komme derned. Vi

var nogle stykker, som tog mod tilbuddet og tog derned på

en weekendtur. Der var forsamlet mange danskere for rig-

tigt at få noget at vide derhjemmefra. De blev vel nok på en

måde skuffet, for vi vidste jo egentlig ingenting, men nu de

alligevel var forsamlede

skulle der festes med masser af

kød, musik og dans. Om aftenen blev vi som rene hædersgæ-

ster fulgt til toget af en hel hærskare, og der blev råbt hurra

og kastet med blomster”.

I Buenos Aires modtog kaptajn Svarrer brev fra Transat-

lantic om, at rederiet havde påtænkt at investere i endnu en

bark. Et skib, som netop lå i Buenos Aires. Det var den tre-

mastede jernbark SYVSTJERNE af Sarpsborg i Norge, som

skulle komme til at sejle for rederiet under navnet ALBERT

HØEG af Odense.

Rederiet havde meddelt HOLTHEs førstestyrmand Mor-

ten Jensen Lauridsen fra Nordby, at han skulle være fører

af skibet, når engang begge skibe kom hjem, og ALBERT

HØEG kom under dansk registrering. Lauridsen skulle lave

Jernbark ALBERT HØEG af Odense ses her ved rederiets kaj i Odense. I sit tidligere liv hed det MARIOTA af Le Havre, Frankrig. Skibet

var bygget 1897 i Chantenau, Nantes, Frankrig som ALICE og fik for Transatlantic kun en enkelt rejse til Amerika, før det forliste i den

svenske skærgård ud for indsejlingen til Gøteborg. Vraget er endnu bevaret på 17 meter vand og anvendes til dykkerøvelser på et ret ufrem-

kommeligt sted. Foto: Museet for Søfart, Helsingør.

66