”Vi blev kontaktet af nogle fra de danske kolonier i
Tandil og Tres Arroyos og opfordret til at komme derned. Vi
var nogle stykker, som tog mod tilbuddet og tog derned på
en weekendtur. Der var forsamlet mange danskere for rig-
tigt at få noget at vide derhjemmefra. De blev vel nok på en
måde skuffet, for vi vidste jo egentlig ingenting, men nu de
alligevel var forsamlede
så
skulle der festes med masser af
kød, musik og dans. Om aftenen blev vi som rene hædersgæ-
ster fulgt til toget af en hel hærskare, og der blev råbt hurra
og kastet med blomster”.
I Buenos Aires modtog kaptajn Svarrer brev fra Transat-
lantic om, at rederiet havde påtænkt at investere i endnu en
bark. Et skib, som netop lå i Buenos Aires. Det var den tre-
mastede jernbark SYVSTJERNE af Sarpsborg i Norge, som
skulle komme til at sejle for rederiet under navnet ALBERT
HØEG af Odense.
Rederiet havde meddelt HOLTHEs førstestyrmand Mor-
ten Jensen Lauridsen fra Nordby, at han skulle være fører
af skibet, når engang begge skibe kom hjem, og ALBERT
HØEG kom under dansk registrering. Lauridsen skulle lave
Jernbark ALBERT HØEG af Odense ses her ved rederiets kaj i Odense. I sit tidligere liv hed det MARIOTA af Le Havre, Frankrig. Skibet
var bygget 1897 i Chantenau, Nantes, Frankrig som ALICE og fik for Transatlantic kun en enkelt rejse til Amerika, før det forliste i den
svenske skærgård ud for indsejlingen til Gøteborg. Vraget er endnu bevaret på 17 meter vand og anvendes til dykkerøvelser på et ret ufrem-
kommeligt sted. Foto: Museet for Søfart, Helsingør.
66