i drift, hvorefter endnu flere måtte kastes over bord. Rej-
sen fortsatte under skiftende vejrforhold, ofte med storm og
høj sø. Trods skibets voldsomme arbejde i søen og de store
mængder indtrængende vand, lykkedes det at holde nogen-
lunde læns ved mandskabets pukleri ved pumpen. Engang
imellem slog tønder sig løs i lasten, hvorefter de blev hevet
op og kastet overbord.
Efter mere end en måned på søen kunne man endelig
kaste anker på reden ved Falmouth den 12. januar 1879.
Herfra fik rederi og assurandører telegrafisk melding om
problemerne på den forløbne del af rejsen. Det besluttedes
at fortsætte rejsen. Den resterende del af lasten blev afstivet
på bedste måde, og til pumpning og andet forefaldende ar-
bejde forhyredes yderligere seks mand. Den 8. februar afsej-
lede ALERT fra Falmouth. Genvordighederne var imidlertid
ikke slut. Efter passage af Hanstholm fyr den 16. februar
demonstrerede vejrguderne igen deres kræfter ved at lade
vinden slå om i øst med stærk frost. Vand skyllede ind på
dækket, frøs til is og gjorde skibet umuligt at manøvrere.
Samtidig nærmede man sig den norske kyst. Her kom så
bugserbåd og isbryder til assistance, og med deres hjælp
kom ALERT ind til Kristiansand. Her blev skibet liggende
til 11. marts, hvor isforholdene var lettet så meget, at rejsen
omsider kunne genoptages. Endelig 13. marts 1879 ankrede
skibet op på Tuborg Red. Et lavvande umuliggjorde de føl-
gende dage losningen, men endelig i dagene fra den 17. til
den 19. marts lossedes en del af ladningen over i lægtere, så
skibet kunne gå ind i Tuborg Havn, hvor de resterende tøn-
Bark BONOVENTO blev i 1916 købt af Rederi-A/S Limfjorden i Aalborg. I august 1918 afgik skibet fra New York med en ladning petroleum
i dunke bestemt til Cape Town. Skibet forliste senere samme år, da en ladning kul selvantændte, og fartøjet måtte forlades. Foto: Museet
for Søfart, Helsingør.
66