Previous Page  68 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 68 / 196 Next Page
Page Background

i drift, hvorefter endnu flere måtte kastes over bord. Rej-

sen fortsatte under skiftende vejrforhold, ofte med storm og

høj sø. Trods skibets voldsomme arbejde i søen og de store

mængder indtrængende vand, lykkedes det at holde nogen-

lunde læns ved mandskabets pukleri ved pumpen. Engang

imellem slog tønder sig løs i lasten, hvorefter de blev hevet

op og kastet overbord.

Efter mere end en måned på søen kunne man endelig

kaste anker på reden ved Falmouth den 12. januar 1879.

Herfra fik rederi og assurandører telegrafisk melding om

problemerne på den forløbne del af rejsen. Det besluttedes

at fortsætte rejsen. Den resterende del af lasten blev afstivet

på bedste måde, og til pumpning og andet forefaldende ar-

bejde forhyredes yderligere seks mand. Den 8. februar afsej-

lede ALERT fra Falmouth. Genvordighederne var imidlertid

ikke slut. Efter passage af Hanstholm fyr den 16. februar

demonstrerede vejrguderne igen deres kræfter ved at lade

vinden slå om i øst med stærk frost. Vand skyllede ind på

dækket, frøs til is og gjorde skibet umuligt at manøvrere.

Samtidig nærmede man sig den norske kyst. Her kom så

bugserbåd og isbryder til assistance, og med deres hjælp

kom ALERT ind til Kristiansand. Her blev skibet liggende

til 11. marts, hvor isforholdene var lettet så meget, at rejsen

omsider kunne genoptages. Endelig 13. marts 1879 ankrede

skibet op på Tuborg Red. Et lavvande umuliggjorde de føl-

gende dage losningen, men endelig i dagene fra den 17. til

den 19. marts lossedes en del af ladningen over i lægtere, så

skibet kunne gå ind i Tuborg Havn, hvor de resterende tøn-

Bark BONOVENTO blev i 1916 købt af Rederi-A/S Limfjorden i Aalborg. I august 1918 afgik skibet fra New York med en ladning petroleum

i dunke bestemt til Cape Town. Skibet forliste senere samme år, da en ladning kul selvantændte, og fartøjet måtte forlades. Foto: Museet

for Søfart, Helsingør.

66