Previous Page  71 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 71 / 196 Next Page
Page Background

69 petroleumsladninger sejlede DFDS´s skibe mellem 1888

og 1894 ud af Batum.

26

Den russiske olies indtog på markedet blev anset som en

uvelkommen konkurrent hos det amerikanske Standard Oil

Company, der indtil da nærmest havde monopol på samfun-

denes oplysning. Det forhindrede imidlertid ikke den rus-

siske olie i at opnå en betydelig markedsandel.

27

Det danske Petroleums Aktieselskab

I Danmark fandtes en del petroleumsimportører, der forsy-

nede deres lokale markeder. Nogle importører havde større

markedsandele, og tre af disse indledte i 1888 et samarbej-

de, der med stor kraft skulle arbejde på at bringe

Petrole-

umsforretningen her i Landet ind i det mest rationelle og

tidssvarende spor

. De tre forenede deres virksomheder i

Det danske Petroleums Aktieselskab, hvor en større del af

aktiekapitalen allerede i 1890’erne blev overtaget af det

amerikanske Standard Oil, senere bedre kendt som ESSO.

Selskabet fik bygget tanke i adskillige af provinsens byer,

så transport kunne foregå med egentlige tankskibe. Hos

Burmeister & Wain fik selskabet bygget damp-tankskibet

CHRISTINE, der leveredes 1890 og – indtil det blev afhæn-

det i 1901 – hentede i alt 68 petroleumslaster i NewYork og

Philadelphia. Petroleum blev pumpet ind og ud af skibets

tanke, så et normalt havneophold varede kun tre til fire dage.

Et par gange måtte skibet ligge på tørn, så der kunne gå helt

op til ni døgn, før tankene var fyldt. Ladningerne blev ho-

vedsageligt udlosset i København og Århus, men også Kor-

sør fik besøg. Det samme gjorde de svenske byer Malmö,

Göteborg og Stockholm, ligesom norske Christiania (Oslo)

fik et enkelt anløb. Skibet endte i øvrigt sin tilværelse som

hvalkogeri i Antarktis.

28

Selskabet havde fra starten hele det sydlige Sverige som

aftager af produkterne. Fra selskabets lagerplads på Refsha-

leøen i København foregik en særdeles livlig trafik med alle

typer fartøjer lige fra små færgebåde, der kunne rumme en

enkelt tønde, over jagter og skonnerter til DFDS`s mange

provinsdampere og bornholmerbåde. Dampskibene lagde

efter afgang fra Kvæsthusbroen ind til Refshaleøen, hvor de

fik petroleumstønder med som dækslast. Der var begræns-

ninger på, hvor meget af det brandbare materiale myndighe-

derne ønskede inden for toldbodbommen i havnen.

29

Tanksejlskonnert RUDOLPH af København

Efterhånden som der kom tanke i mange af de større pro-

vinsbyer og på svenske anløbspladser, fik selskabet juli

1898 leveret tanksejlskonnerten RUDOLPH fra Burmeister

& Wain. I lighed med den oceangående tankdamper var

sejlskibet indrettet til at

føre Petroleum i Bulk

. 290 tons var

Den knap 2.300 registertons store S/S CHRISTINE blev bygget

af Burmeister & Wain i 1890. Skibet blev solgt til Storbritannien

i 1901 og siden til Norge, hvor det blev ombygget til hvalkogeri.

Foto: Museet for Søfart, Helsingør.

DFDS’ S/S ANTWERPEN sejlede i årtierne omkring 1900 i lin-

jefart på Sortehavet, hvorfra det medbragte mange ladninger

petroleum. Foto: Museet for Søfart, Helsingør.

69