69 petroleumsladninger sejlede DFDS´s skibe mellem 1888
og 1894 ud af Batum.
26
Den russiske olies indtog på markedet blev anset som en
uvelkommen konkurrent hos det amerikanske Standard Oil
Company, der indtil da nærmest havde monopol på samfun-
denes oplysning. Det forhindrede imidlertid ikke den rus-
siske olie i at opnå en betydelig markedsandel.
27
Det danske Petroleums Aktieselskab
I Danmark fandtes en del petroleumsimportører, der forsy-
nede deres lokale markeder. Nogle importører havde større
markedsandele, og tre af disse indledte i 1888 et samarbej-
de, der med stor kraft skulle arbejde på at bringe
Petrole-
umsforretningen her i Landet ind i det mest rationelle og
tidssvarende spor
. De tre forenede deres virksomheder i
Det danske Petroleums Aktieselskab, hvor en større del af
aktiekapitalen allerede i 1890’erne blev overtaget af det
amerikanske Standard Oil, senere bedre kendt som ESSO.
Selskabet fik bygget tanke i adskillige af provinsens byer,
så transport kunne foregå med egentlige tankskibe. Hos
Burmeister & Wain fik selskabet bygget damp-tankskibet
CHRISTINE, der leveredes 1890 og – indtil det blev afhæn-
det i 1901 – hentede i alt 68 petroleumslaster i NewYork og
Philadelphia. Petroleum blev pumpet ind og ud af skibets
tanke, så et normalt havneophold varede kun tre til fire dage.
Et par gange måtte skibet ligge på tørn, så der kunne gå helt
op til ni døgn, før tankene var fyldt. Ladningerne blev ho-
vedsageligt udlosset i København og Århus, men også Kor-
sør fik besøg. Det samme gjorde de svenske byer Malmö,
Göteborg og Stockholm, ligesom norske Christiania (Oslo)
fik et enkelt anløb. Skibet endte i øvrigt sin tilværelse som
hvalkogeri i Antarktis.
28
Selskabet havde fra starten hele det sydlige Sverige som
aftager af produkterne. Fra selskabets lagerplads på Refsha-
leøen i København foregik en særdeles livlig trafik med alle
typer fartøjer lige fra små færgebåde, der kunne rumme en
enkelt tønde, over jagter og skonnerter til DFDS`s mange
provinsdampere og bornholmerbåde. Dampskibene lagde
efter afgang fra Kvæsthusbroen ind til Refshaleøen, hvor de
fik petroleumstønder med som dækslast. Der var begræns-
ninger på, hvor meget af det brandbare materiale myndighe-
derne ønskede inden for toldbodbommen i havnen.
29
Tanksejlskonnert RUDOLPH af København
Efterhånden som der kom tanke i mange af de større pro-
vinsbyer og på svenske anløbspladser, fik selskabet juli
1898 leveret tanksejlskonnerten RUDOLPH fra Burmeister
& Wain. I lighed med den oceangående tankdamper var
sejlskibet indrettet til at
føre Petroleum i Bulk
. 290 tons var
Den knap 2.300 registertons store S/S CHRISTINE blev bygget
af Burmeister & Wain i 1890. Skibet blev solgt til Storbritannien
i 1901 og siden til Norge, hvor det blev ombygget til hvalkogeri.
Foto: Museet for Søfart, Helsingør.
DFDS’ S/S ANTWERPEN sejlede i årtierne omkring 1900 i lin-
jefart på Sortehavet, hvorfra det medbragte mange ladninger
petroleum. Foto: Museet for Søfart, Helsingør.
69