lasteevnen, og til losning var skibet forsynet med en mo-
torpumpe, der havde kapacitet på 50 tons i timen.
30
Sejlski-
bets længste rejser gik til Göteborg og Stockholm. Allerede
i 1904 afløstes RUDOLPH af et dampdrevet tankskib. Til
Færøerne og Islands forbrug af petroleum anskaffede sel-
skabet en mindre skonnert til tøndesejlads. Kongelige Grøn-
landske Handels skibe sørgede for transporten til de nordlig-
ste områder under den danske krone.
Barktankskibet ASTRID af København
Det Danske Petroleums Aktieselskab anskaffede i 1912
tanklægteren DIESELEA fra Norge. Oprindelig var fartøjet
bygget som barkrigget sejltankskib, men skibet var blevet
overflødigt, da damptankskibe overtog Atlanterhavstrans-
porterne af olieprodukter. Lægteren blev benyttet til selska-
bets indenlandske distribution af petroleum og blev bugse-
ret af selskabets lille tankdamper PETROLEA. Importen fra
USA blev fragtet af tyske og britiske damptankskibe.
Da 1. Verdenskrig brød ud i 1914 var manglen på danske
tankskibe en af årsagerne til, at Danmark hurtigt var tørlagt
for olieprodukter. Det gjorde ikke sagen nemmere, at der i
løbet af krigen kom adskillige handelsrestriktioner over for
det neutrale Danmark, der jo var nabo til det krigsførende
Tyskland. Selskabet havde ingen mulighed for at anskaffe
egen tonnage under krigen, og dette angav selskabet som
argument i den henvendelse, man i februar 1918 rettede til
Handelsministeriet for at have disponibel tankskibstonnage,
når sådanne Verdenstilstande måtte indtræffe, at import af
Petroleumsprodukter hertil atter måtte blive tilladt af Ame-
rika.
Selskabet havde da allerede i december 1917 fået bug-
seret lægteren, der nu omtaltes som det afriggede tankbark-
skib DIESELEA til Helsingør for reparation og tilrigning.
Et arbejde som forventedes færdigt 1. marts 1918. Selska-
bets hensigt var at lade skibet sejle til Amerika for at indgå
i en midlertidig, kortvarig charter til Standard Oil Company
(selskabets største aktionær) for sejlads i amerikanske far-
vande. Sådan en aftale krævede imidlertid tilladelse af dan-
ske myndigheder. Handelsministeren lod forespørgslen be-
handle af de sagkyndige medlemmer af Fragtnævnet, hvor
man konstaterede, at skibet vistnok var det eneste tankskib
der fandtes til rådighed i Danmark,
og kan derfor blive af
ikke ringe betydning, selv om det er et sejlskib
. Derfor burde
der efter Fragtnævnets opfattelse ikke gives det ønskede
tilsagn. Men, fortsatte Fragtnævnet, ønskede Ministeren at
Det Danske Petroleums-Aktieselskab lejede i 1889 et stort område på den opfyldte Refshaleø i Københavns Havn. Her var plads til alle
nødvendige faciliteter og tillige gode besejlingsforhold for de store dampskibe, der begyndte at overtage forsyningen af det danske marked.
Illustration fra ”Det Danske Petroleums-Aktieselskab 1914”.
70