Previous Page  74 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 74 / 196 Next Page
Page Background

gennemføre sagen,

ville det jo øjensynlig ikke være nogen

skade til om forholdet til U.S.A. kunne blive noget mere af-

klaret.

Tilladelsen blev herefter givet, på betingelse af, at

Skibet øjeblikkelig frigives til fart på Danmark, når dette fra

Handelsministeriets side måtte blive forlangt.

31

Da våbenstilstanden endelig kom i stand i november

1918, gik der da også kun tre måneder førend ASTRID,

som selskabet havde fundet var et mere passende navn

end det tysk klingende DIESELLA, afgik fra New York

med en flydende ladning bestemt til København. I løbet af

1919 udførte skibet tre rejser fra New York til København.

I 1920 gennemførtes ni rejser, men nu begrænset til indre

danske farvande, og skibet omtaltes atter som lægter. Men

ASTRID kom atter på langfart fra København til NewYork i

1921, hvor det under tæt tåge stødte på et isbjerg. Skader var

der flere af, størst var et stort hul i boven over vandlinien.

32

Besætningen fik tætnet hullet og klaret skibet op, så rejsen

mod NewYork kunne fuldføres. ASTRID afhændedes 1923

til Norge, kom tilbage som dansk i 1925, men afhændedes

på ny til Norge i 1926.

33

Hermed var det endeligt slut med

dansk petroleumsfart under sejl.

Noter

1.

Jul. Schovelin:

DET DANSKE PETROLEUMS AKTIESEL-

SKAB 1889 * 1. APRIL * 1914

. København 1914, p. 6-11.

2.

Internet: Chronology of Oil Events.

How the Oil Industry

Saved the Whales

, p. 9-10.

3.

Internet: Chronology of Oil Events.

Oil Throgh the Ages,

p. 1-10

4.

Schovelin: op. cit., p 24-25.

5.

Ralph W. Hidy and Muriel E. Hidy:

Pioneering in Big

Business 1882-1911. (History of Standard Oil Company

(New Jersey)),

p.8-9. Og NewYork Times 18. Juni 1863.

6.

Internet: THE PETROLEUM AGE Vol. 2 No. 4. DE-

CEMBER 2005.

AMERICA EXPORTS OIL.

7.

THE PERTROLEUMAGE op. cit.

8.

Skibskaptajn C. Arboe: Lidt om Peteroleumsfragten:

Tidsskrift for Søvæsen

1867: p. 76-80.

9.

Holger Munchaus Petersen. Søgning i forfatterens data-

base. Egen database, indeholdende ca. 20.000 posteringer

om danske storsejleres (skibe over 400 bruttotons) sejladser

fra 1850 – 1930. Basen er opbygget med ankomster, afgan-

ge, ladningsart m.v. på grundlag af nedennævnte kildema-

teriale. Udenrigsministeriets Konsulatssarkiver på Rigsarki-

vet. Trykte regnskaber for enkeltskibsselskaber (Kongelige

Bibliotek og Statsbiblioteket). Positionslister i Dansk Sø-

fartstidende 1893 – 1930. Til denne artikel er basen udvi-

det med mindre fartøjer, som har nødvendiggjort fornyet

gennemgang af Konsulaternes Skibslister, med yderligere

indførsel af informationer fra St. Petersburg, Bremen (med

underhavne Geestemünde og Bremerhaven), Hamburg,

Antwerpen og Rotterdam. Baltimore, Boston, NewYork og

Philadelphia. Sortehavshavnene, særligt Batum. Desuden

gennemgang af Havnevæsenets Protokoller over ankomne

og afgåede skibe fra Aarhus 1870 - 1901 (Statens Erhvervs-

historiske Arkiv). Københavns Havns protokoller over an-

komne og afgåede skibe for Refshaleøen. (Rigsarkivet).

10.

Arboe op. cit.

11.

Holger Munchaus Petersen. Database.

12.

Arboe op. cit.

13.

Søforhørsprotokoller 1870 Bd. 2. Landsarkivet for Sjæl-

land.

14.

Peer Scavenius:

Til Søs

. København 1896, p. 272.

15.

Seaamtlichen Untersuchungssachen. : LUDVIG BAY.

Marstal Søfartsmuseum.

16.

Statistisk Oversigt over de i Aaret 1901 ---- indtrufne

Søulykker,

København 1903, p. 6-7.

17.

Dispache for ALERT 1879, Det Kongelige octroierede

Søe-Assurance Kompagni. Rigsarkivet.

18.

Konsulat i New York Indberetning for årene 1895 og

1896. Udenrigsministeriets arkiv. Rigsarkivet.

19.

Holger Munchaus Petersen. Database.

20.

H.C. Røder:

De sejlede bare.

København 1957, p. 291

21.

Holger Munchaus Petersen: Database.

22.

Internet: Brita Åsbrink.

The Branobel History.

The

Figth for Oil.

23.

Holger Munchaus Petersen Database.

24.

Statistisk Tabelværk Vareindførsel. Div år. Danmarks

Statistik.

25.

Meddelt af Karl Ostermann, Malmö.

72