Lemvig/Thyborøn, hvor han var blevet bekendt med Ejnar
Hestbech, som på dette tidspunkt havde MAGNUS liggende
oplagt i havnen i Vejle. Madsen bragte sin nevø i forbindelse
med Hestbech, som tilbød den nyuddannede Kiil sit første
job som styrmand på MAGNUS.
Kiil noterer i sine erindringer:
”Kaptajnen hed Hestbech
og gik for at være en ret så ubehagelig herre, men noget
måtte jeg jo have, så jeg slog til.”
Styrmand Kiils første rejse med MAGNUS gik fra Vejle
til Nakskov, hvor der lastedes byg til byen Goole på Hum-
berfloden i Østengland. Her kunne man så laste kul til byen
Poole ved den engelske kanal. Fra dette område ved den
engelske sydkyst udskibedes porcelænsjord, hvilket i tidens
løb har givet laster til mange mindre danske fartøjer. MAG-
NUS fik en last porcelænsjord, som er en kaolinholdig lerart
til brug i den keramiske industri. Lasten skulle leveres i byen
Gijon ud mod Den Biscayiske Bugt i Nordspanien. Efter los-
ning i Gijon var man heldige at få aftale om en last salt, som
skulle hentes i Portugal og sejles tværs over Atlanterhavet til
New Foundland, hvorfra det næsten altid var muligt at få en
last saltet fisk til et af de katolske lande ved Middelhavet.
Heldet hørte imidlertid op allerede nogle få sømil uden
for Gijon. Skibets motor brændte sammen. For sejl alene
fik man efter en del besværligheder skibet manøvreret ind
til den lille by Vivero ca. 80 sømil længere fremme på den
spanske nordkyst for der at forsøge at få motoren repareret.
Det lykkedes kun delvist, idet man fik motoren til at køre på
den ene cylinder. Den lukrative rejse med salt og fisk over
Atlanterhavet måtte opgives, og for sejl alene og en haltende
motor til manøvrer i snævre løb, vovede man at krydse Bi-
scayen for at komme op til havnen i Rotterdam.
Vel ankommen til Rotterdam blev hele besætningen
mønstret af. Det var et problem for Hestbech, at han ikke
kunne udrede besætningens økonomiske tilgodehavender.
Styrmand Kiil måtte lade sig nøje med et løfte om, at afreg-
ningen ville blive sendt fra den bestyrende reder i Lemvig
hjem til hans forældre i Horne i Vendsyssel.
”Dette gik jeg
nødtvunget med til. Der skulle dog gå lang tid og føres en
del korrespondance, før de penge nogensinde blev udbetalt”,
erindrer Kiil, der som sin første gerning efter at være kommet
tilbage til Danmark meldte sig ind i styrmandsforeningen.
MAGNUS var indtil videre oplagt i Rotterdam, men hel-
ler ikke her kunne den havarerede motor repareres. Der var
ingen vej udenom; der måtte ilægges en helt ny og stærkere
motor. Hestekræfterne forøgedes nu til 120 og cylindernes
antal til 4. Den nye motor har givet et betydeligt dræn i det
lille købmandsrederis kasse. Nu var det om at finde på no-
get, som der virkelig var penge i, og det gjorde Hestbech så.
Styrmand C. P. C. Kiil aftjente sin værnepligt ved marinen og fik
sin første styrmandshyre på MAGNUS. Han blev senere meget
fortrolig med sejlads på Limfjorden, dels som styrmand på DFDS
damperen LIMFJORDEN og sidst som mangeårig fører af samme
rederis rutebåde mellem hovedstaden og Aalborg. Han førte S/S
KJØBENHAVN, da skibet i 1948 minesprængtes ved Hals Barre,
og siden det nye skib på ruten H. P. PRIOR, som han førte i 12 år.
Foto: Privateje.
77