på færde, kunne man hurtigt flygte ind i estisk farvand. Da
MAGNUS et par dage havde ligget for anker, var den estiske
kystvagt dukket op med forespørgsel om, hvad man lavede
der. Kaptajnen havde svar parat; man lå med motorhavari.
Uheldigvis havde en af kystvagterne så megen teknisk ind-
sigt, at han hurtigt kunne se, at en kompressors ventilfjeder
var skruet løs, og ved at stramme den, startede motoren fint
igen. Så var det tid til at interessere sig for skibets lastedo-
kumenter. Ifølge disse skulle der om bord være 151.000 liter
tysk 96 % sprit og 113 kasser med vin og spiritusdrikke. Ef-
ter en optælling af lasten viste der sig at mangle 35.000 liter
sprit og 13 kasser med vin og spiritus. Til gengæld havde
eftersøgningen på skibet været så grundig, at vagterne også
havde fundet fire revolvere og 25 patroner. Derefter var der
afsejling til Tallinn for egen motor.
Udgangen på episoden kendes ikke, men den har næppe
gavnet rederiets økonomi. Helt opgivet sejladsen på Fin-
land og Estland, hvor der altid var trælaster at hente, havde
MAGNUS dog ikke. Det ses af samme estiske dagblad fra
den 25. september 1924, hvor det nævnes, at kaptajn Hest-
bech med MAGNUS på grund af storm havde søgt nødhavn
i Tallinn med en ny spritlast. Denne gang må der have været
overensstemmelse mellem papirer og ladning, for der ses
ingen yderligere omtale.
Rederiet nedlægges
Om det var af nød eller lyst, at man i Lemvig besluttede sig
for at afhænde rederiets eneste fartøj kan vel ikke opklares
i dag, men det var det, der skete i 1926. MAGNUS, som
endnu ikke var ti år gammel, skulle dog få mange flere år på
havet; fortrinsvis på Middelhavet, hvor skibet endnu i 1975
var optaget i
Lloyds Register of Shipping
. Nu med hjem-
sted i byen Trabani på Sicilien og under navnet ANTONIA
BARRACO.
Kaptajn Hestbech gik i land og fandt et erhverv på land-
jorden. Der var jernstøbertraditioner i Hestbechfamilien, og
den tidligere kaptajn forsøgte sig nu lidt i samme branche
med en forretning, som solgte støbegods. Snart blev det dog
administrationen af Centralgården på Torvet i Lemvig, der
lagde beslag på hans arbejdskraft. Han træffes i 1930’erne
med den officielle titel inspektør. Selv om det var slut med at
sejle, blev han i Lemvig fortsat omtalt som ”Kaptajn Hest-
bech”. I slutningen af 1940'erne kom den gamle kaptajn dog
atter til søs, da to fiskeskippere i Thyborøn med deres kut-
tere UNNA og CEYLON ville forsøge sig med fiskeri ved
den sydamerikanske østkyst med udgangspunkt i havnen i
Montevideo. Kutterne kunne ikke få tilladelse til at krydse
Atlanten uden at have en navigationskyndig fører med, og
her fik Hestbech sin sidste krydsning af Atlanterhavet.
Efter nogle år med svagt hjerte døde Kaptajn Hestbech i
hjemmet i Centralgården den 2. maj 1951 i en alder af 68 år.
Noter
1.
Aalborgs dominans af Limfjordshandelen og etablering
af tidlige købmandsrederier er nærmere beskrevet i Benny
Boysen:
Den havn ved Struer
(1981).
2.
Samling af søforklaringer over krigsforliste danske skibe
i årene 1914-1918 (1921).
3.
C. P. C. Kiils datter fru Birthe Asfeldt, Herning, takkes for
at have stillet faderens erindringer til rådighed for forfatteren.
4.
Journalist Thomas Hviid og hustru, Estland, takkes for
oversættelsen af den estiske avistekst.
Summary
After several floods during the 1830s, the Limfjord became
navigable directly from the North Sea and opened up new
markets for the merchants around the fjord, who started
buying up second-hand tonnage to establish their own ship-
ping companies.
In Lemvig the merchant family Hestbech was among
the first, and as it turned out the last, to establish such a
company with their own fleet, when the family bought the
Dutch-built motor schooner Magnus in 1919 in an attempt
to reestablish one of the family’s first activities in the town.
During the boom after World War One, they invested in
a newly built ship which, during the recession a few years
later, had difficulty finding profitable cargoes. The quite un-
orthodox captain saw a possibility for profitable business by
smuggling spirits in the waters between Finland and Esto-
nia. The Magnus’s home port was Lemvig until 1926.
79