bestand var nede på under 1.000 individer, enedes hvalfan-
gernationerne om en egentlig fredning. Fangstkvoten blev
dog fortsat udtrykt i blåhvalenheder, og i fangstsæsonen
1964/65 fastsattes den til 8.000 BWU, men som Kristian
Thomsen erfarede på sit togt med THORSHØVDI, så be-
stod fangsterne udelukkende af finhval, sejhval og kaskelot.
Disse kunne til gengæld også nå en betragtelig størrelse, og
Kristian oplevede en nat at blive purret af sine kolleger for at
komme op på dækket for at se det hidtil største dyr, som var
fanget under togtet: En finhval på 84 fod, svarende til knap
27 meter. På trods af nedgangen i alle hvalbestandene i Syd-
havet fortsatte hvalfangerne altså med at kunne lokalisere de
tilbageværende store dyr, og Kristian Thomsen oplevede på
nærmeste hold den særegne fascination og status, som var
forbundet med succesrig fangst af hval.
Jagt og aflivning
Om bord på hver af de seks hvalbåde regerede skytterne.
Man var, fortæller Kristian Thomsen, som ung nybegyn-
der ikke i tvivl om, at skytterne havde den højeste status på
hele hvalfangstekspeditionen. Skytternes evne til at få ram
på hvalerne var basis for hele ekspeditionens indtjening, og
der blev løbende fulgt med i, hvem af dem, der var aller-
dygtigst. Selv på Kristian Thomsens endelige afregning for
hele rejsen med THORSHØVDI stod nøje opført de seks
hvalbådes fangst af hval benævnt ud fra de respektive navn-
givne skytter om bord. Enhver kunne således på afregningen
ved selvsyn konstatere, at skytten Per Stokke om bord på
hvalbåden THORARINN var den mest succesrige på hele
ekspeditionen.
Når udkiggen på hvalbåden fik øje på en blåst ude over
havet, gik meldingen øjeblikkeligt ned til skytten, som tog
bestik af afstanden for derefter at løbe hen over gangbroen
fra styrehuset direkte til den ladte harpunkanon i forstæv-
nen. Siden 2. Verdenskrig havde hvalbådene taget et nyt
redskab i brug, ASDIC,
11
som egentlig var udviklet under
krigen til lokalisering af u-både, men som også egnede sig
til hvalfangsten. ASDIC kunne ikke alene lokalisere hvaler i
det dybe vand, lydbølgerne påvirkede også de store dyrs hø-
relse og skræmte dem til at bevæge sig op i havoverfladen,
hvorved de blev synlige fra hvalbåden og for skytten.
12
På
de seks hvalbåde var der således et tæt samarbejde mellem
ASDIC-operatøren, udkiggen og skytten, og når hvalen var
inden for skudhold, lod skytten skuddet gå, og harpunen
med granathovedet for afsted mod sit mål.
Når harpunen ramte hvalen, eksploderede granaten og
spredte modhagerne ud, hvorved den sårede hval blev for-
ankret til harpunlinen. Linen var fastgjort til nogle kraftige
fjedre i bunden af hvalbåden, så fartøjet kunne give efter for
eventuelle ryk fra den anskudte hval. Når en hval på denne
måde var fanget ind, fortæller Kristian Thomsen, gik selve
aflivningen i gang. Den foregik i princippet ved, at der blev
sendt flere granater afsted mod hvalen, men om dette rent
faktisk var i stand til at slå dyret ihjel, er et omdiskuteret
spørgsmål. I faglitteraturen omtales harpunering ved hjælp
af harpunkanon og granater som selve aflivningsmetoden,
13
Kristian Thomsen (tv.) og en kammerat, John, poserer med flæn-
seknive foran en død finhval på flænsedækket af THORSHØVDI.
Privatfoto, Kristian Thomsen.
85