Previous Page  83 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 83 / 196 Next Page
Page Background

Hvalfangst ved Antarktis i 1960’erne

En dansk messedreng blandt norske hvalfangere

Af Søren Byskov

I oktober 1964 fik en ung dansker, Kristian Thomsen fra

Frederikshavn, hyre i den norske hvalfangst om bord på den

flydende hvalkoger M/S THORSHØVDI fra rederiet AS Thor

Dahl i Sandefjord. Et syv måneder langt togt til havet om-

kring Antarktis på jagt efter de store hvaler ventede forude,

og den unge nordjyde fik en oplevelse for livet. I efteråret

2013 besluttede Kristian Thomsen sig til at overdrage en

række effekter fra sin rejse til Fiskeri- og Søfartsmuseet, og

samtidig benyttede han lejligheden til at fortælle sin spæn-

dende historie til museets medarbejdere, herunder denne

artikels forfatter. Kristian Thomsens personlige beretning

og fotos danner baggrund for artiklen i et tilbageblik på en

hvalfangstindustri, der set med nutidens øjne virker frem-

medartet og næsten uvirkelig i sit enorme omfang. Norge og

andre hvalfangernationers aktiviteter i Sydhavet fandt sted

fra omkring 1904 til 1960’erne, og de effektive hvalbåde

og flydende kogerier formåede næsten at rydde den sydlige

halvkugle for de store hvaler.

Indledning

I efteråret 1964 læste den 16-årige nordjyde Kristian Thom-

sen en annonce i Frederikshavns Avis, hvor det norske rederi

A/S Thor Dahl søgte efter ”messe- og lugargutter” til hval-

fangsten i Sydhavet. Sammen med en jævnaldrende kam-

merat reflekterede han på annoncen, og begge blev de kaldt

til Sandefjord i Norge. Rederiet søgte efter unge danskere,

fordi det var svært at få nordmænd, som ville tage det dår-

ligt betalte arbejde. Men for Kristian Thomsen var lønnen

ikke det vigtigste. Han ville ud og opleve noget og havde

allerede prøvet at sejle som messedreng på ruten mellem

Frederikshavn og Gøteborg. En hyre på en norsk hvalfanger

lød ualmindelig tillokkende for en eventyrlysten knægt.

1

Der var i alt fire unge frederikshavnere, som var blevet

antaget til rederiet, og i oktober 1964 tog de fra Hirtshals til

Larvik, hvor de blev hentet af en repræsentant fra Thor Dahl

og kørt det sidste stykke til Sandefjord. Ved den lille halvø

Thorøya lå den flydende fabrik, hvalkogeren M/S THORS-

HØVDI, og ventede på at blive bunkret, det vil sige tanket

op med brændstof. Med sine 23.000 tons dødvægt fordelt på

næsten 200 meters længde var det et imponerende syn for

de unge danskere. Skibet var bygget i 1948 på Burmeister

& Wain i København og indrettet til moderne hvalfangst i

stor skala. Selv om skibet var bygget i Danmark, udgjorde

Kristian Thomsen og de få øvrige unge danskere, som havde

fået hyre ombord på hvalkogeren, det eneste danske islæt på

THORSHØVDI og skibets tilhørende flåde af hvalfanger-

både. Den flere hundrede mand store besætning af profes-

sionelle hvalfangere og hvalarbejdere var alle nordmænd,

og efter tre dages forberedelser i Sandefjord sejlede hvalfan-

gerflåden 12. oktober 1964 afsted med kurs mod det sydlige

Atlanterhav ogAntarktis. De næste syv måneder skulle blive

en oplevelse for livet for Kristian Thomsen, og bortset fra en

kort landgang på de Canariske Øer på vejen derned satte han

ikke igen fødderne på landjorden, før skibets hjemkomst til

Sandefjord i maj 1965.

Den norske hvalfangst i Sydhavet

Gennem århundreder var hvalfangst en betydelig økonomisk

aktivitet i Nordeuropa og Nordamerika. Danmark formåede

aldrig at etablere en rentabel flåde, men danske søfolk fra

81