I smuglerfarvande
I Estland havde avisen
Päevaleht
(Dagbladet) i Tallinn den
9. november 1923 bl. a. følgende tekst:
”På det seneste har
kystvagten i Tallinn fanget tyske, danske og estiske smugler-
både med tysk spiritus, som højst sandsynligt er kommet i
vanskeligheder i finske farvande og derfor har bevæget sig
ind i estiske farvande. Alle smuglerbåde er givet videre til
toldmyndighederne. Kystvagternes nye og hurtige fartøjer
har været til stor hjælp til at fange bådene, så tyske smugler-
skibe holdes fra estiske farvande og tvinges til at respektere
den estiske republiks love for farvandene.”
4
Et af de skibe, som det estiske dagblad kunne berette
om, var motorskonnerten MAGNUS af Lemvig, som nogle
få dage tidligere var blevet opbragt af kystvagten, da det et
par dage havde ligget opankret ved Malusiøerne i estisk far-
vand øst for Tallinn. MAGNUS var nu belagt med arrest og
ført til Tallinn.
Skibet havde gennem nogen tid sejlet rundt i finske far-
vande. I Finland var der på den tid totalforbud mod alt salg
og fremstilling af alkohol, hvilket havde givet anledning
til en del smugleri fra mindre fartøjer, som kunne operere
langs kysten og på de finske øer. Følte man, at der var fare
Den stålbyggede motorskonnert MAGNUS havde i Danmark registreringsbogstaverne NWTM, og opgives at have en bruttotonnage på 230.
Skibet blev efter sin lemvigtid i oktober 1926 solgt tilbage til Holland, hvor det fik navnet REINA II af Groningen, senere blev det omdøbt
til REJA og TIMOR, men fortsat med Groningen som hjemsted. Da skibet i 1940 solgtes til Sardinien kom det til at hedde ALAS. Sidste
kendte navn og hjemsted var ANTONIO BARRACO af Trapani på Sicilien. Foto: Privateje.
78