Previous Page  80 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 80 / 196 Next Page
Page Background

I smuglerfarvande

I Estland havde avisen

Päevaleht

(Dagbladet) i Tallinn den

9. november 1923 bl. a. følgende tekst:

”På det seneste har

kystvagten i Tallinn fanget tyske, danske og estiske smugler-

både med tysk spiritus, som højst sandsynligt er kommet i

vanskeligheder i finske farvande og derfor har bevæget sig

ind i estiske farvande. Alle smuglerbåde er givet videre til

toldmyndighederne. Kystvagternes nye og hurtige fartøjer

har været til stor hjælp til at fange bådene, så tyske smugler-

skibe holdes fra estiske farvande og tvinges til at respektere

den estiske republiks love for farvandene.”

4

Et af de skibe, som det estiske dagblad kunne berette

om, var motorskonnerten MAGNUS af Lemvig, som nogle

få dage tidligere var blevet opbragt af kystvagten, da det et

par dage havde ligget opankret ved Malusiøerne i estisk far-

vand øst for Tallinn. MAGNUS var nu belagt med arrest og

ført til Tallinn.

Skibet havde gennem nogen tid sejlet rundt i finske far-

vande. I Finland var der på den tid totalforbud mod alt salg

og fremstilling af alkohol, hvilket havde givet anledning

til en del smugleri fra mindre fartøjer, som kunne operere

langs kysten og på de finske øer. Følte man, at der var fare

Den stålbyggede motorskonnert MAGNUS havde i Danmark registreringsbogstaverne NWTM, og opgives at have en bruttotonnage på 230.

Skibet blev efter sin lemvigtid i oktober 1926 solgt tilbage til Holland, hvor det fik navnet REINA II af Groningen, senere blev det omdøbt

til REJA og TIMOR, men fortsat med Groningen som hjemsted. Da skibet i 1940 solgtes til Sardinien kom det til at hedde ALAS. Sidste

kendte navn og hjemsted var ANTONIO BARRACO af Trapani på Sicilien. Foto: Privateje.

78