Kun 18 år gammel blev han optaget på navigationssko-
len i København, og som 23-årig var han ansat som styr-
mand i Alfred Christensens rederier. Her oplevede han en
dramatisk situation i oktober 1907, da hans skib lå i Norge i
fjorden ud for Skien. I udkanten af samme fjord havde bar-
ken SØRINE af Nordby på Fanø udlosset sin ballast, før
skibet med en slæbebåd på siden var under bugsering op
til lasteplads i Brevik. Tilsyneladende uden ydre anledning
kæntrede SØRINE helt rundt, således kølen kom op, og fol-
kene om bord røg i vandet. Hestbech, der stod på sit skib og
iagttog ulykken, bandt resolut en line om livet og sprang i
vandet og svømmede over mod det forulykkede skib for at
komme de nødstedte til hjælp. For denne redningsdåd mod-
tog han senere
Medaljen for druknedes Redning
. Kun to
omkom ved det dramatiske forlis, nemlig ungmand J. Kold
fra Thisted og kaptajn A. C. Andersens hustru Sørine, som
skibet var opkaldt efter. Barken blev senere bjerget, istand-
sat og kom i fart igen.
Under hele 1. Verdenskrig kom Ejnar Hestbech til at sej-
le uden uheld i minefyldte farvande, hvor også tyske ubåde
hensynsløst opererede og sænkede handelsskibe uden ske-
len til nationalitet. En tid var han fører af den 3-mastede
motorskonnert ASTA som 1913-1916 tilhørte sejlskibssel-
skabet Scandia ved konsul C. Breinholt i Esbjerg, men lyk-
keligvis var han ikke med skibet, da det blev sænket af en
tysk ubåd i juli 1918 i Atlanterhavet på en rejse med fisk fra
Reykjavik i Island til Barcelona i Spanien. Af skibets besæt-
ning omkom fem mand, idet kun skibets kok blev reddet
2
.
MAGNUS var blot ét af de mange hollandske og tyske
skibe, som blev hjemkøbt til Danmark, mens konjunkturer
og fragtrater var gode efter afslutningen af verdenskrigen.
Snart vendte begge dele, og det blev meget småt med løn-
somme fragter.
Styrmand Kiil
Den senere DFDS-kaptajn Christian Peter Christiansen Kiil
(1897-1983) havde i efteråret 1921 lige bestået styrmands-
og skibsførereksamen og søgte nu efter en hyre som styr-
mand. Han fortæller i sine utrykte erindringer:
”Nu var der
trukket sorte skyer op over al skibsfart. Det var som alver-
dens skibe lagde op, og al skibsfart gik i stå. Man læste om,
at i København var hele Langelinje besat af oplagte skibe i
hele sin længde, endog i tre lag uden på hinanden, og der
var selvfølgelig ikke en hyre at opdrive. Understøttelse var
der ikke noget, der hed udover fattigvæsenet, og hvis nogen
fik noget dér, skulle det hele betales tilbage.”
3
Den unge styrmand Kiil, rejste i sin jagt på en hyre over
til vestkysten, hvor hans onkel, Hans Madsen var fører af et
af Vandbygningsvæsenets skibe. Kalenderen var nu bladet
om på 1922. Efter at man havde opgivet at holde Nyminde-
gabstrømmen åben, var Kaptajn Madsen blevet forflyttet til
Ejnar Theodor Frederik Hestbech var i Lemvig et skattet medlem
af byens store marineforening, hvis æresmedlem han var. Han
havde i mange år titel af inspektør i interessentselskabet Central-
gården i Lemvig. Hestbech var gift med Siri Irene Christiansen og
havde ved sin død den 11-årige søn Carl Magnus (Calle). Illustra-
tion fra Navigatørernes Bog.
76