russisk Østersø-havn. Derimod viderebragte mange mindre
danske sejlskibe amerikansk olie fra den tyske importhavn
Geestemünde nær Bremerhaven til russiske Østersøhavne.
I 1875 aftaltes fragt af petroleum i tønder med den 597
tons store Helsingør-bark HELSINGØR fra New York til
den russiske Sortehavshavn Odessa. Efter udlosning blev
lastrummet fyldt op med hvede. At korn eller andre fødeva-
rer afløste petroleum i skibenes lastrum var ganske normalt.
Men at bringe petroleum fra USA til Odessa var ligesom
at gå over åen efter vand. Inden for korte afstande fandtes
her adskillige oliefelter, bl.a. i Galicien (Rumænien) og
ved det Kaspiske Hav. Kommerciel udnyttelse af specielt
sidstnævnte olie-forekomster udgjorde dog længe et stort
problem.
21
Olie-pionererne var her to af de svenske Nobel
brødre, som startede raffinering af den olie, der fandtes nær
Baku ved det Kaspiske Hav. Ligesom i den amerikanske stat
Pennsylvania var vejene fra oliekilderne til byen Baku van-
skeligt farbare, og også her var den videre transport af det
raffinerede produkt besværlig. Opfindsomheden for at gøre
olien tilgængelig var stor, og i 1878 indsattes et dampdrevet
tankskib til den første del af transportvejen gennem det Kas-
piske hav. Herfra nåede olieprodukterne ad indre russiske
vandveje til Libau og andre russiske havnebyer ved Øster-
søen, hvorfra olien blev eksporteret ud i Europa.
22
Libau, St. Petersburg og Riga blev Østersøens udskib-
ningssteder for den russiske olie. En del danske sejl- og
dampskibe deltog i transporten af de udgående ladninger,
men dansk skibsfart opnåede ingen betydende rolle her.
Første skib med udgående petroleumslast fra St. Petersburg
var den 433 tons store Helsingør-damper SJÆLLAND, der
i 1883 udlossede sin ladning i Dunkerque. I alt afgik mindst
29 rejser ud af St. Petersburg med petroleumsladninger på
danske dampskibe, størsteparten gik til Dunkerque i Frank-
rig. Heroverfor står minimum 28 danske sejlskibsrejser,
hvor franske og belgiske havne udgjorde modtagepladserne.
Den længste rejse udførtes af det 84 tons store Svendborg-
skib SAMSON, der i 1884 sejlede petroleum fra St. Peters-
burg til Marseille.
Danske havne modtog adskillige ladninger russisk pe-
troleum. Eksempelvis bragte Nordby-skibet METTE på 117
tons i august 1884 en ladning fra St. Petersburg til Køben-
havn. Et andet eksempel var Dragør-barken ORION på 333
tons, der i 1880’erne havde flere rejser ud af St. Petersburg
til danske havne. Også russisk indregistrerede skibe deltog i
transporterne til Danmark. Fra 1892 var således den 744 tons
store russiske tankdamper LUDVIG NOBEL en hyppig gæst
i de danske petroleumshavne Tuborg Havn, Refshaleøen og
Århus.
23
Det danske marked aftog stadig mere russisk petro-
leum, idet importen steg fra kun 137 pund i 1878 til 111.610
pund i 1883. Allerede året efter var omfanget på 1.312.470,
og det tal blev næsten fordoblet til 2.347.381 i 1886. I 1901
udgjorde importen 16.771.701 pund fra Rusland.
24
Sortehavsolien
Geografisk var afstanden fra det Kaspiske Hav til Sorteha-
vets gode havnebyer betydeligt kortere end til Østersøen.
Efter adskillige års krige og ufred indlemmedes Sortehavs-
byen Batum 1878 i Rusland. Byen bestod på det tids-
punkt af 200 træskure. Men stedet fik hurtigt vokseværk,
da datidens største finansforetagende – det franske Baron
Rotschild – ønskede at få en bid af det russiske olieeventyr
og finansierede en jernbane fra olieraffinaderierne i Baku
til Sortehavs-havnen Batum. Jernbaneforbindelsen til pe-
troleumstransport var færdig i 1885 og endnu i sidste halv-
del af 1900-tallet i funktion efter den oprindelige hensigt.
En svensk ven berettede i 2008 til forfatteren om et svensk
tankskibs anløb af Batum i midten af 1960-erne, at olien
kom til havnen i jernbanetankvogne, hvor vognene enkeltvis
blev kørt frem over en stor tragt, åbnet i bunden, hvorefter
olien gennem en rørledning førtes ombord i tankskibet.
25
Danske sejlskibe hentede ikke olie ud af Sorteha-
vet. Derimod blev olietransporter en del af Det forenede
Dampskibs-Selskab´s rutefart på Middel- og Sortehavet. En
plads, der regelmæssigt fik anløb af selskabets dampere, var
Batum, hvor der ved hvert eneste anløb blev taget olie om
bord som en del af skibets ladning. Hvor stor en del den fly-
dende ladning udgjorde på den enkelte damper afhang tilsy-
neladende helt af, hvor megen ledig plads der var om bord.
Den største og mindste ladning blev medtaget af S/S ANT-
WERPEN (1.637 bruttotons) med hhv.1.296 og 20 tons. I alt
68