Previous Page  65 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 65 / 196 Next Page
Page Background

Hun afsejlede februar 1864 fra Philadelphia med kurs mod

Rotterdam. Første afsejling fra USA direkte med dansk skib

til dansk havn med fuld ladning af petroleum i lastrummet

afgik fra New York den 3. august 1867, hvor den 284 tons

store 3-mastede skonnert NYBORG af København med-

bragte 1.625 tønder petroleum bestemt for Middelfart.

Arbejdet med danske sejlskibe i petroleumsfart i perio-

den fra 1860’erne til årene omkring 1. Verdenskrig har afslø-

ret i alt 246 afsejlinger fra amerikanske østkysthavne, hvor

danskflagede sejlskibe havde petroleum i lastrummene.

De 246 afsejlinger fordelte sig med:

Baltimore

17

Boston

10

NewYork

120

Philadelphia

99

Ankomststederne var:

Storbritannien

34

Holland

9

Belgien

10

Frankrig

1

Portugal og Spaniens Atlanterhavskyst

8

Middelhavet

17

Hamburg

17

Bremerhaven

9

Norge

4

Sverige

1

Østersøområdet

75

København

35

Stillehavsområdet m.v.

19

I Østersøområdet drejede det sig særligt om laster til

nordtyske byer. Ladninger til København lossedes i Tuborg

Havn. Da vandstanden i havnen var begrænset, måtte man

losse en del af lasten over i pramme og lægtere på Køben-

havns Red, inden skibet kunne lægge til i Tuborg Havn. Efter

1890 blev størsteparten af skibene losset ved det nye petrole-

umsanlæg på Refshaleøen. Dansk registrerede skibe var me-

get langt fra at have monopol på transport af den nationale

petroleumsimport. Datidens næststørste danske havneby År-

hus fik kun anløb af et eneste dansk sejlskib med petroleum

fra USA, mens i alt 119 sejlskibe under fremmed flag – ho-

vedparten under norsk flag – anløb havnen mellem 1870 og

1902. Anløb i Østersøområdet omfatter også de ganske få

rejser, der afsluttedes i danske havne. Blandt disse rejser er

medregnet Fanø-barken DANIA af Nordby på 403 tons, der

den 14. maj 1898 anløb Esbjerg direkte fra New York med

petroleum. DANIA var dermed det af Fanøs store sejlskibe,

der kom tættest på hjemstedet med ladning i skibet.

Kaptajn Arboes beretning om situationen i 1866 byg-

gede på viden fra ANSGAR´s rejse i 1866, hvor skibet i

Bordeaux havde indtaget en ladning vin i tønder til New

York. Efter ankomst i New York medgik 14 dage til udlos-

ning, inden man fortsatte i ballast til Philadelphia, hvor der i

løbet af 17 dage blev indtaget petroleum. Efter endt lastning

afgik skibet fra Philadelphia med destination Cork i Irland.

Første melding fra skibet var dets ankomst til Queenstown

(senere Cobh) – en ordrehavn, hvor skibet henlå i 12 døgn,

inden man fik besked om at gå til London med lasten, som

det efterfølgende tog 11 dage at losse.

Nogle skibe havde en årlig petroleumsfragt, som en an-

tagelig god bibeskæftigelse fra deres egentlige sejlads. Det

Bark ANSGAR af København udførte i årene 1865-1889 flere

rejser med petroleum i lasten, billedet tilhører Museet for Søfart,

Helsingør.

63