Hun afsejlede februar 1864 fra Philadelphia med kurs mod
Rotterdam. Første afsejling fra USA direkte med dansk skib
til dansk havn med fuld ladning af petroleum i lastrummet
afgik fra New York den 3. august 1867, hvor den 284 tons
store 3-mastede skonnert NYBORG af København med-
bragte 1.625 tønder petroleum bestemt for Middelfart.
Arbejdet med danske sejlskibe i petroleumsfart i perio-
den fra 1860’erne til årene omkring 1. Verdenskrig har afslø-
ret i alt 246 afsejlinger fra amerikanske østkysthavne, hvor
danskflagede sejlskibe havde petroleum i lastrummene.
De 246 afsejlinger fordelte sig med:
Baltimore
17
Boston
10
NewYork
120
Philadelphia
99
Ankomststederne var:
Storbritannien
34
Holland
9
Belgien
10
Frankrig
1
Portugal og Spaniens Atlanterhavskyst
8
Middelhavet
17
Hamburg
17
Bremerhaven
9
Norge
4
Sverige
1
Østersøområdet
75
København
35
Stillehavsområdet m.v.
19
I Østersøområdet drejede det sig særligt om laster til
nordtyske byer. Ladninger til København lossedes i Tuborg
Havn. Da vandstanden i havnen var begrænset, måtte man
losse en del af lasten over i pramme og lægtere på Køben-
havns Red, inden skibet kunne lægge til i Tuborg Havn. Efter
1890 blev størsteparten af skibene losset ved det nye petrole-
umsanlæg på Refshaleøen. Dansk registrerede skibe var me-
get langt fra at have monopol på transport af den nationale
petroleumsimport. Datidens næststørste danske havneby År-
hus fik kun anløb af et eneste dansk sejlskib med petroleum
fra USA, mens i alt 119 sejlskibe under fremmed flag – ho-
vedparten under norsk flag – anløb havnen mellem 1870 og
1902. Anløb i Østersøområdet omfatter også de ganske få
rejser, der afsluttedes i danske havne. Blandt disse rejser er
medregnet Fanø-barken DANIA af Nordby på 403 tons, der
den 14. maj 1898 anløb Esbjerg direkte fra New York med
petroleum. DANIA var dermed det af Fanøs store sejlskibe,
der kom tættest på hjemstedet med ladning i skibet.
Kaptajn Arboes beretning om situationen i 1866 byg-
gede på viden fra ANSGAR´s rejse i 1866, hvor skibet i
Bordeaux havde indtaget en ladning vin i tønder til New
York. Efter ankomst i New York medgik 14 dage til udlos-
ning, inden man fortsatte i ballast til Philadelphia, hvor der i
løbet af 17 dage blev indtaget petroleum. Efter endt lastning
afgik skibet fra Philadelphia med destination Cork i Irland.
Første melding fra skibet var dets ankomst til Queenstown
(senere Cobh) – en ordrehavn, hvor skibet henlå i 12 døgn,
inden man fik besked om at gå til London med lasten, som
det efterfølgende tog 11 dage at losse.
Nogle skibe havde en årlig petroleumsfragt, som en an-
tagelig god bibeskæftigelse fra deres egentlige sejlads. Det
Bark ANSGAR af København udførte i årene 1865-1889 flere
rejser med petroleum i lasten, billedet tilhører Museet for Søfart,
Helsingør.
63