der på tidspunktet var alene på dækket, sprang overbord og
blev i lighed med styrmanden siden samlet op af et fiskefar-
tøj. Begge blev bragt videre til et sygehus, hvor styrmanden
kort efter døde. Skibets kaptajn og kok omkom ved selve
eksplosionen.
16
På rejse med ALERT af København 1878/1879
Med destination Tuborg Havn afgik den københavnske bark
ALERT på 521 tons den 6. december 1878 fra Philadelphia
med en fuld ladning af petroleum i tønder. Udsejlingen
foregik på slæb efter en bugserbåd, hvis fører åbenbart ikke
kendte farvandet, for begge skibe løb på grund. Efter at være
kommet fri fortsattes rejsen, nu med vejledning af en lods,
men trods hans lokalkendskab kom ALERT atter på grund.
De to grundberøringer syntes ikke at have medført lækage
eller anden skade. Bugseringen fortsattes herefter til ALERT
var i åbent farvand. Den 11. december kom der favorabel
vind, hvorefter den egentlige rejse kom igang. To dage se-
nere observerede man, at skibet trak noget vand, men ikke
mere end pumpen kunne holde skibet læns. Vinden tiltog
i styrke, og søen brød over skibet. Vindmøllepumpen blev
holdt i gang, da skibet nu trak meget vand, og mandskabet
måtte også i gang med at anvende svingpumpen. Om natten
lykkedes det at holde skibet læns, men så flovede vinden,
så
vindmøllen ikke længere kunne gå
. Mandskabet magte-
de ikke at holde skibet læns med de andre pumper. Derfor
afholdtes skibsråd, hvor det besluttedes, enten at søge ned
mod St. Thomas, eller også lette skibet ved at kaste en del af
ladningen over bord.
Vinden skiftede til syd, så det var umuligt at holde mod
St. Thomas, hvorfor besætningen begyndte at kaste tønder
over bord. Det fysiske arbejde var hårdt, så når mandskabet
holdt en hårdt tiltrængt pause for at hvile og spise, gik vind-
møllepumpen uophørligt og kunne kun med nød og næppe
holde skibet læns. Skibet begyndte at slingre voldsomt, så
det var umuligt at arbejde med de fyldte tønder. Derfor blev
tøndernes bund slået ud, de tomme tønder kunne så lem-
pes op på dækket og smides over bord. Vindmøllepumpen
pumpede så petroleum ud sammen med det indtrængende
vand. Mandskabet måtte stadigt supplere lænsningen med
svingpumpen for at holde den inden bords vandstand nede.
Den tomme plads i lastrummet betød, at flere tønder kom
Det britiske damptankskib ATTILA grundstødte i 1897 på Læsø Rev på rejse fra Philadelphia til Århus med petroleum. Herved opstod i
maskinrummet en brand, som først blev slukket efter 19 døgn. Herefter blev skibet af Svitzer trukket af grunden og slæbt til Lynettebassinet
i København, hvor der blev udlagt flydespærringer, så skibet kunne losses. Foto fra forfatterens samlinger.
65