Previous Page  67 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 67 / 196 Next Page
Page Background

der på tidspunktet var alene på dækket, sprang overbord og

blev i lighed med styrmanden siden samlet op af et fiskefar-

tøj. Begge blev bragt videre til et sygehus, hvor styrmanden

kort efter døde. Skibets kaptajn og kok omkom ved selve

eksplosionen.

16

På rejse med ALERT af København 1878/1879

Med destination Tuborg Havn afgik den københavnske bark

ALERT på 521 tons den 6. december 1878 fra Philadelphia

med en fuld ladning af petroleum i tønder. Udsejlingen

foregik på slæb efter en bugserbåd, hvis fører åbenbart ikke

kendte farvandet, for begge skibe løb på grund. Efter at være

kommet fri fortsattes rejsen, nu med vejledning af en lods,

men trods hans lokalkendskab kom ALERT atter på grund.

De to grundberøringer syntes ikke at have medført lækage

eller anden skade. Bugseringen fortsattes herefter til ALERT

var i åbent farvand. Den 11. december kom der favorabel

vind, hvorefter den egentlige rejse kom igang. To dage se-

nere observerede man, at skibet trak noget vand, men ikke

mere end pumpen kunne holde skibet læns. Vinden tiltog

i styrke, og søen brød over skibet. Vindmøllepumpen blev

holdt i gang, da skibet nu trak meget vand, og mandskabet

måtte også i gang med at anvende svingpumpen. Om natten

lykkedes det at holde skibet læns, men så flovede vinden,

vindmøllen ikke længere kunne gå

. Mandskabet magte-

de ikke at holde skibet læns med de andre pumper. Derfor

afholdtes skibsråd, hvor det besluttedes, enten at søge ned

mod St. Thomas, eller også lette skibet ved at kaste en del af

ladningen over bord.

Vinden skiftede til syd, så det var umuligt at holde mod

St. Thomas, hvorfor besætningen begyndte at kaste tønder

over bord. Det fysiske arbejde var hårdt, så når mandskabet

holdt en hårdt tiltrængt pause for at hvile og spise, gik vind-

møllepumpen uophørligt og kunne kun med nød og næppe

holde skibet læns. Skibet begyndte at slingre voldsomt, så

det var umuligt at arbejde med de fyldte tønder. Derfor blev

tøndernes bund slået ud, de tomme tønder kunne så lem-

pes op på dækket og smides over bord. Vindmøllepumpen

pumpede så petroleum ud sammen med det indtrængende

vand. Mandskabet måtte stadigt supplere lænsningen med

svingpumpen for at holde den inden bords vandstand nede.

Den tomme plads i lastrummet betød, at flere tønder kom

Det britiske damptankskib ATTILA grundstødte i 1897 på Læsø Rev på rejse fra Philadelphia til Århus med petroleum. Herved opstod i

maskinrummet en brand, som først blev slukket efter 19 døgn. Herefter blev skibet af Svitzer trukket af grunden og slæbt til Lynettebassinet

i København, hvor der blev udlagt flydespærringer, så skibet kunne losses. Foto fra forfatterens samlinger.

65