$, herefter faldt prisen til 9,59 i 1860 og i 1861 sank prisen
helt ned til 0,49 $.
5
Det amerikanske hjemmemarked var ri-
geligt dækket af den stadigt stigende produktion. Hjemme-
markedet bestod dog nu alene af Nordstaterne, idet der fra
1861-65 førtes en blodig borgerkrig mellem staterne i nord
og de amerikanske sydstater, hvorfor eksport til disse ikke
var aktuel. Der var derfor behov for at finde nye købere til
oliefolkenes varer. I Vest- og Nordeuropa fandtes et købe-
dygtigt publikum.
Kom og hent det
, lød derfor den provoke-
rende opfordring, som amerikanske petroleums-producenter
gav udtryk for. Opfordringen blev fulgt, europæerne kom til
Amerika og købte det nye belysningsmiddel. Transporten
måtte europæerne selv sørge for. Med det udvidede marked
steg prisen gradvist til 6,06 $ for en tønde i 1864.
6
Lastning
Første transatlantiske petroleumsfragt foregik dog på ameri-
kansk køl om bord på den 224 tons store brig ELIZABETH
WATTS af Thomaston, der var bygget i Maine 1849. I no-
vember 1861 stuvedes i skibet 1.329 tønder med petroleum,
der i januar 1862 blev udlosset i London.
7
Herefter var det
europæerne, der selv sendte skibe til nord-amerikanske øst-
kysthavne for at hente petroleum. Skibene var sejlskibe af
mange forskellige størrelser og aldre. Den flydende væske,
der nu var ændret til raffineret petroleum var fortsat embal-
leret i tønder af træ.
Den danske skibsfører C. Arboe videregav i 1866 sine
erfaringer om petroleumslastning på Schuykill floden ved
Philadelphia. Hans skib var den 453 tons store bark ANS-
GAR af København. Inden den første tønde blev taget om-
bord, var der foretaget en nøjagtig opmåling af lastrummet,
for det gjaldt om at få det størst mulige antal tønder ned i
skibet. Stuvning af tønderne var et omfattende og vanske-
ligt arbejde Der var stor forskel på de enkelte stuveres evne
til at få anbragt tønderne.
8
Eksempelvis tog det 431 brut-
totons barkskib ALBA af København i 1883 sin største lad-
ning med 2.233 tønder mod det laveste antal 2.164 i 1880.
Samtidens største danske sejlskib, det 1.287 bruttotons ST.
ALBANS af Helsingør, udførte adskillige rejser med petro-
leum. I året 1883 havde det både største og mindste ladning
med hhv. 10.539 og 8.043 tønder.
Antallet af de indtagne tønder havde betydning for det
økonomiske resultat af rejsen, for fragten beregnedes pr.
tønde. ST. ALBANS var i petroleumsfart mellem 1878 og
1884, hvor fragterne svingede mellem 2 shilling 4½ pence
og 3 shilling 6 pence pr. tønde med indhold. På et par af
rejserne havde skibet tomme tønder med retur fra Europa,
her udgjorde fragten 1½ shilling pr. stk.
9
Danske sejlskibe i atlantisk petroleumsfart
Arboe berettede i 1866,
at vore danske skibe havde hidtil
kun været svagt repræsenterede i denne fragtfart, der for
størstedelen har været i hænderne på britisk-amerikanere
og til dels nordmænd, men dette ligger for en del i mangel
på større skibe hos os.
10
Første gang Dannebrog vajede over
et petroleumslastet skib, der afsejlede fra USA´s østkyst var
i maj 1863, hvor det 182 tons store Altona-skib MINERVA
afsejlede fra NewYork. Besynderligt nok blev den udgående
ladning af den danske konsul i byen angivet som majs, men
majsen var ved ankomsten til Rotterdam i juni måned på
nærmest mirakuløs vis forvandlet til petroleum – ændringen
skyldtes dog nok snarere en fejlskrivning i NewYork end et
egentligt mirakel. Første kongerigske skib i petroleumsfart
var den 140 tons store EDITH med hjemsted i København.
Imponerede syn på Reden udfor Tuborg i maj 1891, hvor fire
store sejlskibe afventer deres tørn for at losse deres ladninger
af petroleum i tønder, illustration fra Det Danske Petroleums-
Aktieselskabs jubilæumsbog fra 1914.
62