skulle ved vakance ansættes i den Kgl. grønlandske Handel.
De fleste af de øvrige ansatte udtrådte af Handlens tjeneste i
løbet af juni og august 1856 og de sidste i december 1856.
Konklusion
Man kan undre sig over at monopolet på Færøerne fortsatte
til 1856 på et tidspunkt, hvor liberalismen for længst havde
sejret over merkantilismens ideer, men sandheden var at
monopolsystemet ikke kun var en ulempe. Den kongelige
færøske Handel havde foruden det formål at tjene penge
også til opgave at sikre færingerne de nødvendige varetil-
førsler. Handlen var garant for en fast besejling af øerne
og for at færingerne fik netop de varer, som de manglede
og havde brug for. At afskibe de meget sammensatte laster
af købmandsvarer var ikke ethvert rederi beskåret. Det var
tidskrævende og dyrt. Handlens skibe var veritable sejlende
varehuse, som vi har set. Sejladsen med sejlskibe på såvel
Færøerne som Grønland var desuden barsk og da heller ikke
nogen lukrativ forretning. Ifølge den liberalistiske ideologi
er et frit marked og fri handel absolutte goder, men færin-
gerne var længe af en anden mening; for dem var spørgs-
målet om forsyningssikkerhed det vigtigste og den sikrede
kongens handelsselskab og selskabets skibe.
Blev der så efter 1856 mangel på visse varer på Færø-
erne? Det foreligger der ikke vidnesbyrd om. Handlen blev
overtaget af en række mindre købmandsvirksomheder. Det
er bemærkelsesværdigt, at det ikke var færinger, der førte
an i den sag. Det var københavnske firmaer, som rykkede
ind. For eksempel købte Jørgen Bech og Sønner, en køben-
havnsk tobaksfabrikant med kendskab til Færøerne, filialen
i Klaksvig og etablerede sig som færøsk handelshus. Jørgen
Bech og Sønner overtog også lejen af nogle af de lofter som
Den kgl. færøske Handel havde disponeret i det store pak-
hus i København. I Tværaa købte T.F. Thomsen fra Køben-
havn etablissementet og drev handel og rederivirksomhed.
I Vestmanna var det den københavnske urtekræmmer A.C.
Øst, som overtog etablissementet og samme person købte
Torshavns største aktiver. Nogle år senere kom færingen
Johan Mortensen fra Klaksvig til Tværaa og nyopførte han-
delshuse og drev rederivirksomhed. Også bager Restorff i
Torshavn, oprindelig bagermester fra Grønnegade i Køben-
havn, blev skibsreder med skonnerten FREDERIKSVAAG
og det samme gjaldt købmand Skibsted med skonnerten
SØNDERJYLLAND.
Anton Degn konkluderer i sit studie om monopolhand-
len:
Set over et langt tidsrum var der ikke grund til at klage
over varernes pris og kvalitet.
26
Man kan tilføje at gennem
monopolhandlen kunne øerne sikres den forsyning og diver-
sitet af varer som var nødvendig. Men Degn tilføjer en vigtig
pointe: Monopolhandlen gav ikke privat virksomhed og vir-
kelyst. Med loven om frihandel blev det tilladt både danske
og udlændinge at besejle øerne og drive handel dér. Skibs-
farten på øerne tog til. Færøske varer indgik fortsat told-
frit til Danmark. Færingerne fik også ret til at oprette egne
virksomheder. Samtidig med retten til at handle frit skete en
ændring fra den gamle naturaliebaserede økonomi til pen-
geøkonomi. De teknologiske fremskridt inden for handel,
transport og fiskeri kom også til at gavne Færøerne. DFDS
oprettede i 1883 en dampskibsrute København − Færøer-
ne − Island. Og i 1880-erne kom der gang i udviklingen af
havfiskeriet, som snart blev øernes hovederhverv. Den Kon-
gelige grønlandske Handel førtes efter Færøernes udtræden
af selskabet videre som monopolhandel indtil 1950, måske
af samme grund som nævnt ovenfor. Der var ingen private
købmænd eller rederier, som kunne eller ville binde an med
den komplicerede og kostbare fragtsejlads og distribution af
varer langs de tyndt befolkede grønlandske kyster.
Noter
1.
Anton Degn:
Oversigt over fiskeriet og monopolhandlen
på Færøerne 1709 - 1856
, Torshavn 1929 og Peter Kors-
gaard.
Den kgl. enehandel på Færøerne 1709 - 1776
, Er-
hvervshistorisk Årbog 1981, Århus.
2.
Peter Korsgaard, op. cit, p. 16.
3.
Rigsarkivet, Kgl. Færøsk Handel, Reviderede regnskaber
1709 – 1848.
4.
Heini Madsen:
Færøerne i 1000 år
, 1939, se år 1740 samt
Korsgaard op cit., p.41.
5.
Korsgaard op. cit., p. 23.
6.
Rigsarkivet, Kgl. Færøsk Handel, Handelsforvalteren i
57