93
        
        
          således ikke overvurdere betydningen af det ringe antal sten
        
        
          fra det 16. og 17. århundrede. Ofte blev gamle gravsten, som
        
        
          man også tydeligt kan se det på flere eksemplarer på Föhr og
        
        
          Amrum, afslebet og genanvendt. Det resulterede i, at netop
        
        
          sten fra det 16. og 17. århundrede er gået tabt. Det er imidler-
        
        
          tid bemærkelsesværdigt, at der er bevaret færre sten fra det
        
        
          19. end fra det 18. århundrede, nemlig blot 85. Da der også i
        
        
          det 19. århundrede blev ødelagt ældre sten, burde der egent-
        
        
          ligt være færre sten fra det 18. end fra det 19. århundrede.
        
        
          At det ikke er tilfældet betyder, at der i det 18. århundrede
        
        
          fandtes flere og smukkere sten, som på grund af deres antal
        
        
          og særlige skønhed blev bevaret i større antal.
        
        
          Sommetider blev gamle sten genanvendt. På Föhr blev
        
        
          teksten på flere sten slebet af, mens det gamle motiv blev
        
        
          bibeholdt.
        
        
          7
        
        
          Det samme gælder den gravsten, der står i kir-
        
        
          ken i Morsum på Sylt eller stenen tilhørende Johann Hinrich
        
        
          Kramer (†1795) i Osterholz. På sidstnævnte sten, der nok
        
        
          oprindeligt stammer fra en af Bremer Altstadts nedlagte kir-
        
        
          kegårde, kan man endnu læse rester af den gamle, afslebne
        
        
          tekst. Hvad sådanne sten angår, er det svært at anslå deres
        
        
          reelle alder. Når kun skibsmotivet er bevaret, må man for-
        
        
          lade sig på stilistiske ræsonnementer i bestemmelsen af, om
        
        
          stenen er ældre. Som regel er det ikke længere kendt, hvem
        
        
          stenen blev fremstillet til.
        
        
          Også i forhold til den tidsmæssige fordeling kan der fin-
        
        
          des lokale forskelle (tabel 1). På Fanø, Rømø, Helgoland og
        
        
          Spiekeroog mangler der fuldstændigt sten fra det 19. århund-
        
        
          rede. Efter en opblomstring i det 18. århundrede (17) faldt
        
        
          deres antal på Amrum klart i det 19. århundrede (10). Også
        
        
          ved Weserens udløb og i Østfrisland faldt antallet tydeligt.
        
        
          På Föhr steg antallet i forhold til det 18. århundrede (30)
        
        
          imidlertid en smule (33). Ved Elben synes traditionen først
        
        
          rigtigt at have udfoldet sig i det 19. århundrede. Mens der
        
        
          fra det 18. århundrede blot findes 6 gravsten med skibsmo-
        
        
          tiver, er der 15 fra det 19. århundrede. Særligt på den store
        
        
          Ohlsdorf kirkegård i Hamborg blev skibsmotiver først rig-
        
        
          tigt moderne i det 20. århundrede.
        
        
          På det hollandske fastland omkring det tidligere Zuider-
        
        
          see er der bevaret relativt mange gravsten med skibsmotiver
        
        
          allerede fra det 17. århundrede (8). Højdepunktet findes her-
        
        
          efter i det 18. århundrede med 13 sten, mens tallet i det 19.
        
        
          århundrede faldt tydeligt (5).
        
        
          Den lokale udvikling på de vestfrisiske øer er interes-
        
        
          sant. På Ameland lå højdepunktet i det 18. århundrede;
        
        
          kun to gravsten med skibsmotiver stammer fra det 19. år-
        
        
          hundrede. Helt anderledes er udviklingen på Terschelling
        
        
          og Vlieland, for her er der i modsætning til den generelle
        
        
          tendens overhovedet ikke bevaret nogen gravsten fra det 18.
        
        
          århundrede. På Vlieland kan manglen hænge sammen med
        
        
          en særlig lokal tradition. Her brugte man nemlig i det 18. år-
        
        
          hundrede hvalknogler som gravsten, og på disse var der kun
        
        
          plads til korte indridsede indskrifter.
        
        
          8
        
        
          På Terschelling findes
        
        
          ganske vist de ældste gravplader (liggende gravsten) med
        
        
          skibsmotiver fra Nordsøkysten fra det 16. og begyndelsen
        
        
          
            På de ældste gravsten er skibet ofte lagt i et våben. Stenen for
          
        
        
          
            Carsten Her Tage († 1678) og hans søn Boy Carstenszen († 1681)
          
        
        
          
            er den ældste på Amrum med et skibsbillede. Ploven skal vise, at
          
        
        
          
            faderen var landmand, mens sønnen blev kommandør.