97
        
        
          Også her kan der spores interessante regionale forskelle.
        
        
          Et blik på de 32 kommandører er interessant, fordi det giver
        
        
          et godt indblik i hvalfangernes herkomst. Ikke mindre end
        
        
          23 kommer fra Föhr, yderligere fire fra Amrum, tre fra Ame-
        
        
          land og én fra henholdsvis Rømø og Helgoland.
        
        
          En sammenligning af de fire øer med flest gravsten illu-
        
        
          strerer også udmærket forskellene i søfarten (tabel 5). Det er
        
        
          bemærkelsesværdigt, at det på Föhr er hvalfangerkomman-
        
        
          dørerne (23), der dominerer, fulgt af handelsskibskaptajnerne
        
        
          (19), og at betegnelsen skipper kun findes 12 gange. På Am-
        
        
          rum udgør skipperne med 15 ud af 30 benævnelser den klart
        
        
          største gruppe, fulgt af kaptajner og kommandører. Det er i
        
        
          tråd med, at det på Amrum var vadehavssøfarten, der domi-
        
        
          nerede. Der findes dog eksempler på, at titlerne ikke altid
        
        
          betyder det samme. Et eksempel er Oluf Jensen, der bliver
        
        
          betegnet som skipper, selvom hans gravsten er prydet med en
        
        
          tremaster, hvilket viser, at han var ejer af et stort handelsskib
        
        
          (faktisk skal han have haft andel i tre sådanne skibe).
        
        
          14
        
        
          På
        
        
          Ameland var antallet af kommandører, kaptajner og skippere
        
        
          nogenlunde lige, mens der på Terschelling overhovedet ikke
        
        
          fandtes kommandører, men i stedet lodser som en gruppe i
        
        
          nogenlunde samme størrelsesorden som kaptajner og skippe-
        
        
          re. En del af skibsmotiverne fra Terschelling er klart genken-
        
        
          delige som lodsbåde. Det passer godt med, at mange søfolk
        
        
          fra Terschelling tjente deres penge som lodser, idet de gelej-
        
        
          dede fremmede skibe gennem Vadehavet til Amsterdam.
        
        
          15
        
        
          På
        
        
          Vlieland findes der ingen kommandørgravsten med skibsmo-
        
        
          tiver, for de anvendte i stedet hvalknogler som gravsten.
        
        
          16
        
        
          På de nederlandske øer Ameland og Terschelling er
        
        
          manglen på erhvervsangivelser i forhold til antallet af grav-
        
        
          sten relativt høj. Det peger i retning af, at det i Nederlandene
        
        
          ikke nødvendigvis var almindeligt at bryste sig af sin verds-
        
        
          lige succes. Det havde formodentlig religiøse årsager.
        
        
          På fastlandet var erhvervsbetegnelser relativt usædvan-
        
        
          lige ved Elben og Weseren. Ved Elbens udløb mangler de på
        
        
          15 af 22 gravsten, ved Weserens udløb på 8 af 13 sten. Her
        
        
          fandtes overhovedet ingen kommandører.
        
        
          I Westeraccum på det østfrisiske fastland fandtes der til
        
        
          gengæld udelukkende skippere (på fem af seks sten; den
        
        
          sjette er uden erhvervsangivelse). På alle gravstenene er
        
        
          
            Tabel 3: Fordeling af skibstyperne efter århundrede
          
        
        
          
            Skibstype 1
          
        
        
          
            2
          
        
        
          
            3
          
        
        
          
            4 5 6 7 I alt
          
        
        
          a b a b a b a b
        
        
          16. årh.
        
        
          1 1
        
        
          2
        
        
          17. årh.
        
        
          12 1
        
        
          1 3
        
        
          1
        
        
          18
        
        
          18. årh.
        
        
          31 19 1 1 35 2 11 1
        
        
          1 1 103
        
        
          19. årh.
        
        
          17 24 6 9 9 2 9 2 2 2 4 86
        
        
          
            I alt
          
        
        
          
            61 45 7 10 44 5 23 3 2 4 5 209
          
        
        
          
            Tabel 4: De afdødes erhverv fordelt efter skibstype
          
        
        
          
            Skibstype 1
          
        
        
          
            2
          
        
        
          
            3
          
        
        
          
            4
          
        
        
          
            7 I alt
          
        
        
          Kommandør
        
        
          30 1
        
        
          1
        
        
          32
        
        
          Kaptajn
        
        
          28 5
        
        
          3
        
        
          36
        
        
          Skipper
        
        
          19 1 28 5
        
        
          53
        
        
          
            Tabel  5: De afdødes erhverv fordelt på udvalgte øer
          
        
        
          
            Erhverv
          
        
        
          Föhr Amrum Ameland Terschelling
        
        
          Kommandør
        
        
          23
        
        
          4
        
        
          3
        
        
          Kaptajn
        
        
          19
        
        
          6
        
        
          2
        
        
          2
        
        
          Skipper
        
        
          12
        
        
          15
        
        
          3
        
        
          3
        
        
          Lods
        
        
          3
        
        
          Andre
        
        
          6
        
        
          3
        
        
          1
        
        
          Ingen betegnelse
        
        
          6
        
        
          2
        
        
          3
        
        
          4
        
        
          
            I alt
          
        
        
          
            66
          
        
        
          
            30
          
        
        
          
            11
          
        
        
          
            13
          
        
        
          Dobbeltbetegnelse 1
        
        
          2
        
        
          Sammenligner man erhvervsangivelserne med skibsmo-
        
        
          tiverne på stenene (tabel 4), fremgår det, at der sker en klar
        
        
          nedadgående trindeling af skibsstørrelserne fra kommandør
        
        
          til kaptajn og videre til skipper. Næsten alle kommandører
        
        
          lod tremastere pryde deres gravsten (30 af 32). For kaptaj-
        
        
          nernes vedkommende gjaldt det 28 ud af 36, fem havde lidt
        
        
          mindre tomastere og tre kun halvandenmastere – altså va-
        
        
          dehavsskibe. For skippernes vedkommende havde kun 19
        
        
          tremastere, mens 33 havde vadehavsskibe (halvanden- og
        
        
          enmastere). Skipperne var dermed i de fleste tilfælde ejere
        
        
          af vadehavsskibe, men en anseelig del af dem ejede også
        
        
          større skibe.