97
Også her kan der spores interessante regionale forskelle.
Et blik på de 32 kommandører er interessant, fordi det giver
et godt indblik i hvalfangernes herkomst. Ikke mindre end
23 kommer fra Föhr, yderligere fire fra Amrum, tre fra Ame-
land og én fra henholdsvis Rømø og Helgoland.
En sammenligning af de fire øer med flest gravsten illu-
strerer også udmærket forskellene i søfarten (tabel 5). Det er
bemærkelsesværdigt, at det på Föhr er hvalfangerkomman-
dørerne (23), der dominerer, fulgt af handelsskibskaptajnerne
(19), og at betegnelsen skipper kun findes 12 gange. På Am-
rum udgør skipperne med 15 ud af 30 benævnelser den klart
største gruppe, fulgt af kaptajner og kommandører. Det er i
tråd med, at det på Amrum var vadehavssøfarten, der domi-
nerede. Der findes dog eksempler på, at titlerne ikke altid
betyder det samme. Et eksempel er Oluf Jensen, der bliver
betegnet som skipper, selvom hans gravsten er prydet med en
tremaster, hvilket viser, at han var ejer af et stort handelsskib
(faktisk skal han have haft andel i tre sådanne skibe).
14
Ameland var antallet af kommandører, kaptajner og skippere
nogenlunde lige, mens der på Terschelling overhovedet ikke
fandtes kommandører, men i stedet lodser som en gruppe i
nogenlunde samme størrelsesorden som kaptajner og skippe-
re. En del af skibsmotiverne fra Terschelling er klart genken-
delige som lodsbåde. Det passer godt med, at mange søfolk
fra Terschelling tjente deres penge som lodser, idet de gelej-
dede fremmede skibe gennem Vadehavet til Amsterdam.
15
Vlieland findes der ingen kommandørgravsten med skibsmo-
tiver, for de anvendte i stedet hvalknogler som gravsten.
16
På de nederlandske øer Ameland og Terschelling er
manglen på erhvervsangivelser i forhold til antallet af grav-
sten relativt høj. Det peger i retning af, at det i Nederlandene
ikke nødvendigvis var almindeligt at bryste sig af sin verds-
lige succes. Det havde formodentlig religiøse årsager.
På fastlandet var erhvervsbetegnelser relativt usædvan-
lige ved Elben og Weseren. Ved Elbens udløb mangler de på
15 af 22 gravsten, ved Weserens udløb på 8 af 13 sten. Her
fandtes overhovedet ingen kommandører.
I Westeraccum på det østfrisiske fastland fandtes der til
gengæld udelukkende skippere (på fem af seks sten; den
sjette er uden erhvervsangivelse). På alle gravstenene er
Tabel 3: Fordeling af skibstyperne efter århundrede
Skibstype 1
2
3
4 5 6 7 I alt
a b a b a b a b
16. årh.
1 1
2
17. årh.
12 1
1 3
1
18
18. årh.
31 19 1 1 35 2 11 1
1 1 103
19. årh.
17 24 6 9 9 2 9 2 2 2 4 86
I alt
61 45 7 10 44 5 23 3 2 4 5 209
Tabel 4: De afdødes erhverv fordelt efter skibstype
Skibstype 1
2
3
4
7 I alt
Kommandør
30 1
1
32
Kaptajn
28 5
3
36
Skipper
19 1 28 5
53
Tabel 5: De afdødes erhverv fordelt på udvalgte øer
Erhverv
Föhr Amrum Ameland Terschelling
Kommandør
23
4
3
Kaptajn
19
6
2
2
Skipper
12
15
3
3
Lods
3
Andre
6
3
1
Ingen betegnelse
6
2
3
4
I alt
66
30
11
13
Dobbeltbetegnelse 1
2
Sammenligner man erhvervsangivelserne med skibsmo-
tiverne på stenene (tabel 4), fremgår det, at der sker en klar
nedadgående trindeling af skibsstørrelserne fra kommandør
til kaptajn og videre til skipper. Næsten alle kommandører
lod tremastere pryde deres gravsten (30 af 32). For kaptaj-
nernes vedkommende gjaldt det 28 ud af 36, fem havde lidt
mindre tomastere og tre kun halvandenmastere – altså va-
dehavsskibe. For skippernes vedkommende havde kun 19
tremastere, mens 33 havde vadehavsskibe (halvanden- og
enmastere). Skipperne var dermed i de fleste tilfælde ejere
af vadehavsskibe, men en anseelig del af dem ejede også
større skibe.
1...,87,88,89,90,91,92,93,94,95,96 98,99,100,101,102,103,104,105,106,107,...192