95
        
        
          I havnebyerne ved Zuidersee er de store skibe igen stærkere
        
        
          repræsenteret (14 tremastere) end vadehavsskibene (10).
        
        
          Ser man på den tidsmæssige fordeling (tabel 3), er det
        
        
          tydeligt, at tremasteren klart dominerede i det 16. og 17.
        
        
          århundrede, mens der på gravsten fra det 18. århundrede er
        
        
          næsten lige så mange vadehavsskibe (49) som store skibe
        
        
          (52). I det 19. århundrede gik antallet af gravsten med vade-
        
        
          havsskibe dramatisk tilbage. Vadehavsskibene er kun afbil-
        
        
          det 22 gange, mens de store skibe er afbildet i 56 tilfælde.
        
        
          Store tomastere dukker først op lidt efter lidt. I det 16. og 17.
        
        
          århundrede fandtes de endnu slet ikke, i det 18. århundrede
        
        
          blot to gange, men i det 19. århundrede hele 15 gange. Ski-
        
        
          bene med halvanden mast havde deres store blomstringstid
        
        
          i det 18. århundrede med 37 fremstillinger af i alt 49.
        
        
          Skibene blev fremstillet under sejl eller afrigget. Mens
        
        
          skibe under sejl indikerede et aktivt og succesrigt liv, sym-
        
        
          boliserede de afriggede skibe, at den døde ikke mere tog på
        
        
          havet og nu var ankommet i evighedens havn, og derfor blev
        
        
          skibet også ofte fremstillet liggende i havn. Også her kan
        
        
          der spores forskelle og udvikling.  I alt blev to tredjedele af
        
        
          skibene fremstillet under sejl (136) og kun ca. en tredjedel i
        
        
          afrigget tilstand. Billedet ser anderledes ud, hvis man ser på
        
        
          skibstyper. Af 75 vadehavsskibe blev 8 fremstillet i afrigget
        
        
          tilstand (11 %) i modsætning til 55 af 123 store skibe (45
        
        
          %). For de store skibe finder der endvidere en tidsmæssig
        
        
          udvikling sted: Mens kun ét af 13 skibe blev fremstillet i
        
        
          afrigget tilstand i det 17. århundrede, var det i det 18. år-
        
        
          hundrede 20 ud af 52 (38 %) og i det 19. århundrede 33 af
        
        
          56 (59 %). Antallet af afriggede skibe er altså steget tyde-
        
        
          ligt. Åbenbart blev det mere og mere moderne at fremstille
        
        
          de store skibe afrigget, en udvikling der ikke i samme grad
        
        
          gjorde sig gældende for de mindre vadehavsskibe.
        
        
          De første dampskibe findes kun i storbyerne på gravsten
        
        
          fra det 19. århundrede. Enkelte skibsbyggere lod skibsskrog
        
        
          afbilde på deres gravsten.
        
        
          
            På bagsiden af gravstenen for Andres Fink († 1738) på Amrum
          
        
        
          
            findes et flot billede af et vadehavsskib. Indskriften fortæller om
          
        
        
          
            hans rejser.