15
        
        
          brugte de afrikanske handelspartnere til at indfange yder-
        
        
          ligere slaver, som herefter kunne deltage i den vestindiske
        
        
          sukkerproduktion, hvoraf man i både Vestindien og Europa
        
        
          også fremstillede rom. Rom blev dog ikke bragt til Afrika,
        
        
          hvor man foretrak at handle med den billige brændevin, der
        
        
          var fremstillet på korn. Denne lukrative trekantshandel blev
        
        
          forestået af det Vestindisk-Guineiske Kompagni fra 1674,
        
        
          hvorefter den danske stat overtog besiddelserne i 1755.
        
        
          24
        
        
          Det var som regel lokale netværk, der bestemte en sø-
        
        
          mands karriere. Også i Hark Nickelsens tilfælde kan man
        
        
          se forbindelser mellemAmrum og det Vestindisk-Guineiske
        
        
          Kompagni. I 1735/36 befandt matrosen Jens Nickelsen sig
        
        
          om bord på fregatten
        
        
          
            Jomfruen
          
        
        
          .
        
        
          25
        
        
          Også her kunne der være
        
        
          tale om en amring – faktisk kunne det være Hark Nickelsen
        
        
          bror, der sammen med ham var faldet i det algierske sla-
        
        
          veri, og senere slog sig ned i Trondhjem. I 1738 ombord på
        
        
          
            Friederica Amalia
          
        
        
          og i 1740 for det Vestindiske-Guineiske
        
        
          Kompagni i Vestindien finder vi også en kaptajn Riwert
        
        
          Richards.
        
        
          26
        
        
          Der kunne være tale om Ricklef Richards, født
        
        
          den 3. juli 1701 på Amrum. Richards’ døde i 1748, og
        
        
          hans svoger på Amrum, Knudt Erken, gav Hark Nickelsen
        
        
          en fuldmagt til at afhente Richards indestående kontanter
        
        
          i København. Det drejede sig om hele 375 8-realer.
        
        
          27
        
        
          Man
        
        
          kan spørge sig, om Richards havde skaffet Hark Nickelsen
        
        
          jobbet i Kompagniet. Den fem år yngre Hark Nickelsen kan
        
        
          i de foregående år have sejlet under ham.
        
        
          Allerede i 1740 finder vi første gang Hark Nickelsen som
        
        
          kaptajn om bord på et skib fra det Vestindisk-Guineiske
        
        
          Kompagnie, fregatten
        
        
          
            Williamina Galley
          
        
        
          .
        
        
          28
        
        
          I 1746 havde
        
        
          han byttet skib og var nu kaptajn på fregatten
        
        
          
            Vesuvius
          
        
        
          . Der
        
        
          findes dog kun få oplysninger om hans tidligste sejladser
        
        
          for det Vestindisk-Guineiske Kompagni.
        
        
          
            Vesuvius
          
        
        
          var byg-
        
        
          get i 1742 i New England og var på 88 læster.
        
        
          29
        
        
          Skibet var
        
        
          dermed af mellemstørrelse for denne rute. Veldokumenteret
        
        
          er Hark Nickelsens sidste rejse i 1748/49. Som et eksempel
        
        
          skal den derfor beskrives mere detaljeret her. Desværre er
        
        
          hverken skibsjournaler eller logbøger bevaret, men der fin-
        
        
          des dog instruktioner, afregninger og breve. Hertil kommer
        
        
          indførsler i de protokol- og regnskabsbøger, som blev ført
        
        
          på Christiansborg i Guinea og på St. Thomas. Fra året 1749,
        
        
          altså umiddelbart efter Hark Nickelsens sidste rejse, er des-
        
        
          uden et skibsinventar fra
        
        
          
            Vesuvius
          
        
        
          bevaret.
        
        
          30
        
        
          Som handelsvarer tjente især våben, metalvarer, brogede
        
        
          stoffer, der til tider var indkøbt ved det Asiatiske Kompagni,
        
        
          samt tobak og brændevin. Mursten tjente ikke kun som
        
        
          ballast, men også ved byggeriet af forterne i Guinea og
        
        
          Vestindien. Den 1. maj 1748 forlod
        
        
          
            Vesuvius
          
        
        
          København og
        
        
          tog kurs mod Guinea.
        
        
          Kompagniets skibe medbragte som regel breve med in-
        
        
          struktioner til guvernørerne i Christiansborg i Guinea og på
        
        
          St. Thomas. Kompagniets kaptajner sendte også deres egne
        
        
          breve og beretninger til kompagniet med de skibe, som de
        
        
          undervejs traf på med kurs mod København. De fleste af
        
        
          disse breve er overleveret, da de blev sendt med flere skibe.
        
        
          Således er vi godt underrettet om Hark Nickelsens rejse. Vi
        
        
          hører også om hans bevægelser gennem andre kaptajner og
        
        
          kommandanterne på forterne i Guinea og i Vestindien.
        
        
          
            Vesuvius
          
        
        
          skulle sejle nord om de britiske øer mod Chris-
        
        
          tiansborg i Guinea og videre til St. Croix eller St. Thomas,
        
        
          altså den klassiske trekantsrute. Hark Nickelsen skulle gen-
        
        
          nemføre handel langs den guineiske kyst og aflevere over-
        
        
          
            Over skibsfremstillingen på Hark Nickelsens gravsten står: „D.
          
        
        
          
            Brandende Berg”. Billedet skal altså sikkert gengive „Vesuvius”.
          
        
        
          
            Foto: Martin Rheinheimer, 2005.