9
        
        
          
            Slaven der blev slavehandler
          
        
        
          
            Af Martin Rheinheimer
          
        
        
          
            Mange danske søfolk fandt i det 17. og 18. århundrede be-
          
        
        
          
            skæftigelse i de handelskompagnier, som blev oprettet af
          
        
        
          
            søfartsnationerne. Handelskompagnierne fik dermed stor
          
        
        
          
            betydning for økonomi og kultur hos befolkningen i de ma-
          
        
        
          
            ritime samfund. Center for Maritime og Regionale Studier
          
        
        
          
            vil over de næste år beskæftige sig med forskellige projek-
          
        
        
          
            ter om handelskompagnierne og deres betydning for vade-
          
        
        
          
            havsregionen. Et eksempel er historien om Hark Nickelsen
          
        
        
          
            (1706-1770), en sømand fra Amrum, der tjente sig rig
          
        
        
          
            om bord på skibene fra det danske Vestindisk-Guineiske
          
        
        
          
            Kompagni. Hark Nickelsens usædvanlige historie handler
          
        
        
          
            om en sømand, der blev slave i Algier og senere selv endte
          
        
        
          
            som slavehandler. Historien kan lære os meget om mulighe-
          
        
        
          
            der og risici i søfarten i det 18. århundrede.
          
        
        
          
            Slave i Algier
          
        
        
          Hark Nickelsen stammede fra en sømandsfamilie fra
        
        
          Amrum.
        
        
          1
        
        
          Eftersom en skipper eller kaptajn som regel hy-
        
        
          rede søfolk fra sin hjemegn, brød et skibs undergang ofte
        
        
          ind som en katastrofe over øen. Dette var Hark Nickelsen
        
        
          også ramt af. Da briggen
        
        
          
            Nordstern
          
        
        
          , som blev ført af fade-
        
        
          ren Nickels Jensen, på en rejse fra Irland til Trondhjem i ok-
        
        
          tober 1706 forulykkede, omkom foruden faderen yderligere
        
        
          syv amringer. Hark Nickelsen, der blev født den 12. oktober
        
        
          1706, kom aldrig til at kende sin far.
        
        
          Sømandserhvervet blev udøvet af relativt unge menne-
        
        
          sker, og deres sociale integration blev sikret gennem ældre
        
        
          familiemedlemmer eller bekendte, der overtog faderfunk-
        
        
          tionen for de unge om bord.
        
        
          2
        
        
          De begyndte som skibsdrenge
        
        
          og tjente sig langsomt op. Som tolvårig stak Hark Nickelsen
        
        
          som de fleste jævnaldrende til søs. Seks år senere finder vi
        
        
          ham om bord på
        
        
          
            Hoffnung
          
        
        
          , et skib som hans onkel Oluf
        
        
          Jensen ejede en halvpart i, mens den anden halvpart tilhørte
        
        
          skibets kaptajn, Ricklef Flor. Ombord befandt sig desuden
        
        
          hans ældre bror Jens, og hans fætter Hark Olufs. Yderligere
        
        
          en sømand kom fra Føhr, og tre andre kom fra Elben (dvs.
        
        
          fra Holsten, der på dette tidspunkt endnu tilhørte den danske
        
        
          helstat).
        
        
          
            Hoffnung
          
        
        
          sejlede i 1724 fra Nantes til Hamborg for
        
        
          der at losse sin last.
        
        
          3
        
        
          Disse farvande burde egentlig være
        
        
          sikre, men alligevel blev
        
        
          
            Hoffnung
          
        
        
          opbragt af en „tyrkisk”
        
        
          kaper nær Scilly øerne. Dette skete ifølge Hark Olufs’ erin-
        
        
          dringer den 10. marts, ifølge oplysninger på hans gravsten
        
        
          den 24. marts og ifølge den tidligste og nærmeste kilde,
        
        
          en supplik fra Amrum fra året 1724, den 5. april 1724.
        
        
          4
        
        
          Besætningen blev solgt som slaver i Algier.
        
        
          I overensstemmelse med samtidens forståelse, blev
        
        
          Marokko, Algier, Tunis og Tripoli i tidlig moderne tid be-
        
        
          tegnet som Barbareskstaterne. Disse stater stod uden for
        
        
          det vestlige-kristne folkeretsfællesskab. Sørøveriet opfat-
        
        
          tedes inden for rammerne af jihad. Krigstilstanden med de
        
        
          vestlige stater gav pirateriet dets formelle legitimering som
        
        
          det i krig gængse kaperi. Faktisk var babareskstaterne, hvad
        
        
          angår handelsvarer, krigsmateriel, skibe og arbejdskraft
        
        
          (slaver), i høj grad økonomisk afhængige af byttet. I den
        
        
          omtrent 100.000 indbyggere store by Algier, skulle der ef-
        
        
          ter omtrentlige angivelser fra midten af det 17. århundrede
        
        
          have været mellem 8.000 og 40.000 slaver.
        
        
          5
        
        
          Kaperiet havde
        
        
          alligevel dog ikke skadet handelslivet i Middelhavet alvor-
        
        
          ligt, men var i stedet en integreret del heraf.