knyttet Landbrugsministeriet. På dette tidspunkt omfattede fis-
        
        
          keriet følgende sagsområder: almindelige fiskerisager, fiske-
        
        
          riinspektionen, fiskerikontrollen, Den biologiske Station, bug-
        
        
          sering af fiskerfartøjer gennem Thyborøn kanal, forsikring af
        
        
          fiskerfartøjer, fiskeriindtægter, understøttelser til fiskerifor-
        
        
          søg og fiskeudklækning samt tilsyn med afsætning af dan-
        
        
          ske fisk i udlandet. Til at varetage sidstnævnte opgave an-
        
        
          satte Landbrugsministeriet i 1897 en fiskeriagent i England.
        
        
          Antallet af fastansatte tjenstemænd med ansvarsområde in-
        
        
          den for fiskeriet var stigende; udover Statens fiskerikonsu-
        
        
          lent og Statens fiskeriagent i England, blev også personalet
        
        
          hos Den biologiske Station udvidet op igennem 1890’erne
        
        
          4
        
        
          .
        
        
          Udvidelserne af administrationen fortsatte i de følgende
        
        
          år. I 1902 blev Kommisionen for Danmarks Fiskeri- og Hav-
        
        
          undersøgelser - der var nedsat af Marineministeriet i 1893 -
        
        
          således rekonstrueret og henlagt under Landbrugsministri-
        
        
          et. Og ved en revision af Lov om fiskeri i 1907 bestemtes,
        
        
          at fiskerikontrollen skulle bestå af en fiskeriinspektør og to
        
        
          fiskerikontrollørerer. Fiskeriinspektøren blev tillige Land-
        
        
          brugsministeriets konsulent. Samtidig  hermed oprettedes et
        
        
          særligt tilsyn med ferskvandsfiskeriet. Ved en fornyet revi-
        
        
          sion af loven i 1917 ændredes stillingsstrukturen en smule,
        
        
          hvorefter fiskeriets øverste embedsmand havde titel af fis-
        
        
          keridirektør. Nogenlunde samtidigt hermed nedsattes også
        
        
          et fiskeriråd med ti medlemmer, der havde til opgave dels at
        
        
          afgive erklæringer i fiskerisager af praktisk eller videnska-
        
        
          belig natur, som ministeriet forelagde rådet, dels på eget ini-
        
        
          tiativ at komme med forslag til fremme og forbedringer. Det
        
        
          var hensigten, at Fiskerirådet skulle mødes to gange årligt,
        
        
          men grundet de herskende krigsforhold gik rådets aktivite-
        
        
          ter i stå i 1918 og kom ikke siden igang
        
        
          5
        
        
          .
        
        
          Ved Normeringsloven i maj 1923 ændredes fiskeriets
        
        
          administrative forhold endnu en gang. Embedet som fiskeri
        
        
          direktør blev flyttet fra fiskerikontrollen til Landbrugsmini-
        
        
          steriet, hvor der blev oprettet et fiskeridirektorat til behand-
        
        
          ling af samtlige ministeriets sager vedrørende fiskeri. Fiskeri-
        
        
          direktøren blev dog ikke sidestillet med departementschefen,
        
        
          idet han kun fik såkaldt faglig referat, dvs. ministerreferat i
        
        
          sager, hvis afgørelse forudsatte teknisk sagkundskab. I en
        
        
          kort periode fra 1929 til 1935 blev fiskeridirektoratet hen-
        
        
          lagt til det nyoprettede Ministerium for Søfart og Fiskeri,
        
        
          men ved dettes nedlæggelse kom fiskeridirektoratet påny
        
        
          tilbage til Landbrugsministeriet, hvis navn herefter blev Mi-
        
        
          nisteriet for Landbrug og Fiskeri. Fiskeridirektoratet havde
        
        
          igennem hele perioden kun ét kontor, men fra 1931 udvide-
        
        
          des staben med en fiskerikonsulent, og omtrent samtidig blev
        
        
          det bestemt, at fiskeridirektøren i sit embede stod umiddel-
        
        
          bart under ministeren. Den administrative ligestilling med
        
        
          departementschefen blev dog ikke fulgt af en tilsvarende
        
        
          lønmæssig ligestilling før Lønningsloven af 1946. På dette
        
        
          tidspunkt var der dog formentlig andre forhold, der optog
        
        
          sindene mere. Administrationen oplevede et stigende ar-
        
        
          bejdspres, og fra flere sider blev der presset på for at få eta-
        
        
          bleret et selvstændigt fiskeriministerium, hvilket skete un-
        
        
          der regeringen Hedtoft i 1947
        
        
          6
        
        
          .
        
        
          
            Et selvstændigt Fiskeriministerium
          
        
        
          Siden 1919, hvor Dansk Fiskeriforening første gang rettede
        
        
          henvendelse til Regering og Rigsdag for at få oprettet et
        
        
          eget departement, havde det været et hovedpunkt for begge
        
        
          fiskeriorganisationer - Dansk Fiskeriforening og Vestjysk
        
        
          Fiskeriforening -  at få oprettet et selvstændigt ministerium.
        
        
          Op igennem 1920’erne og 1930’erne var det derfor til stadig
        
        
          skuffelse for fiskerne, at der ikke blev taget hensyn til deres
        
        
          ønske. Fra Statens side blev den afvisende holdning hoved-
        
        
          sageligt begrundet med, at fiskeriet ikke økonomisk kunne
        
        
          bære et selvstændigt ministerium. Trods dette argument
        
        
          blev kravet gentaget talrige gange på de årlige generalfor-
        
        
          samlinger og i andre sammenhænge, hvor fiskeriforenin-
        
        
          gerne var involveret. Udover formuleringen af kravet om en
        
        
          egen minister blev der dog ikke arbejdet meget med sagen
        
        
          imellem valgperioderne - mulighederne for at trænge igen-
        
        
          nem i den politiske dagligdag var ganske enkelt for små.
        
        
          Ved valget i oktober 1947 og den efterfølgende lange
        
        
          valgforhandlingsperiode demonstrerede fiskeriets organisa-
        
        
          tioner, at de efterhånden havde lært at begå sig i det politi-
        
        
          ske system. I tidligere valgsituationer havde man rettet hen-
        
        
          vendelse til en statsministerkandidat, der enten ikke havde
        
        
          selvstændig indflydelse på regeringssammensætningen, eller
        
        
          som tabte kampen om regeringsmagten. Dette problem om
        
        
          50