gik man nu ved dels at gå sammen om en henvendelse, dels
at rette henvendelse til alle de folketingsmedlemmer, der
havde været nævnt som folketingskandidater. Om dette var
den reelle årsag til, at Hans Hedtoft oprettede et Fiskerimi-
nisterium - sådan som fiskeriorganisationerne efterfølgende
fremhævede - er vanskeligt at afgøre. Formentlig har også
andre faktorer spillet ind, herunder f.eks. hensyn til balan-
cen imellem fløjene inden for partiet. Også mere langsigte-
de faktorer kan have haft indflydelse på oprettelsen, herun-
der f.eks partipolitiske programerklæringer. Det socialde-
mokratiske fiskeriudvalg i 1944-45 havde dog holdt sig til
at erklære et generelt ønske om at styrke sektoren.
Sammenfattet har baggrunden for oprettelsen af et fiske-
riministerium været et sammenfald af flere faktorer, hvor
også organisationernes krav har spillet ind. Selvom der i det
socialdemokratiske program ikke blev arbejdet med et selv-
stændigt fiskeriministerium, demonstrerede Socialdemokra-
tiet med al tydelighed sit ønske om at styrke sektoren. Op-
rettelsen af et nyt fiskeriråd i 1930 kan således ses som et
første forsøg på en sektorformning af fiskeriet. Hertil kom,
at det generelle socialdemokratiske program for efterkrigs-
tiden indeholdt planøkonomiske elementer, der på mange
måder blev grundlaget for den moderne reguleringsøkono-
mi. Samlet kunne dette pege i retning af, at en betydelig
faktor for Fiskeriministeriets etablering var ændrede syns-
vinkler på det offentliges opgaver samt administrative og
organisatoriske hensyn
7
.
Fiskeriministeriets ansvarsområder
Knyttet til den voksende administration inden for fiskeriet
skete der også en hastig udbygning af ansvarsområdet i
1930’erne og 1940’erne. Ved dannelsen af et fiskeriministe-
rium i 1947 var sagsområdet således blevet meget bredt og
strakte sig fra almindelige fiskerisager over udgivelse af År-
bog for den Danske Fiskerflåde til fiskeripropaganda og sik-
ring af hjemmemarkedets tilførelse af fisk. Blandt de mere
betydende ansvarsområder var: Fiskeribanken, Fiskerimini-
steriets Forsøgslaboratorium og Fiskerirådet.
Fiskeribanken blev oprettet i 1932 og havde til formål at
yde kredit til nybygning eller køb af fiskerfartøjer, til deres
udstyr og i et vist omfang også til anlægsinvesteringer i fis-
keindustrien. Fiskeribankens økonomiske administration blev
varetaget af Kongeriget Danmarks Hypotekbank og Finans-
forvaltningen, mens den konkrete sagsbehandling blev vare-
taget af Fiskeriministeriet
8
.
I lighed med Fiskeribanken var Fiskeriministeriets For-
søgslaboratorium også en nyskabelse fra starten af 1930’erne.
Fiskeriministeriets Forsøgslaboratorium oprettedes i 1931
med civilingeniør J. A. van Deurs som leder og blev place-
ret på Danmarks Tekniske Højskole (Polyteknisk Lærean-
stalt). Laboratoriets opgave var ifølge de ministerielle
instrukser at vejlede og give teknisk hjælp til fiskerier-
hvervene og udføre arbejder på området, der kunne få be-
tydning for fiskerierhvervene i fremtiden. Mere konkret
blev der i de første år særligt arbejdet med produktudvik-
ling inden for fiskekonserves, idet denne del af den danske
fiskeindustri var stærkt underudviklet og markedet i al for
høj grad baseret på salg af fersk fisk
9
.
Til forskel fra både Fiskeribanken og Fiskeriministeriets
Forsøgslaboratorium var Fiskerirådet ikke tænkt til at være
praktisk orienteret, men mere ment som et repræsentativt
politisk organ til samordning af idéer og tanker fra de for-
skellige interessegrupper. Fiskerirådet blev imidlertid aldrig
den store succes, hvilket formentlig havde flere årsager.
Først og fremmest betragtede Dansk Fiskeriforening initia-
tivet som en trussel mod deres repræsentationsmonopol hos
statsadministrationen, hvilket i væsentlig grad formindske-
de foreningens interesse i Fiskerirådets virke. Hertil kom, at
arbejdet med de overordnede linier og målsætninger for-
mentlig ikke tiltrak fiskerne, der fandt arbejde med konkre-
te enkeltsager mere appellerende.
Ved siden af ovennævnte større sagsområder oplevede
Fiskeriministeriets administration også en markant stigning
i de såkaldte almindelige fiskerisager i den umiddelbare
efterkrigstid. I 1927 blev der benyttet 993 journalnumre, i
1946 var dette steget til 2.316 og i 1948 3.265 journalnum-
re. Under de almindelige fiskerisager hørte en mangfoldig-
hed af emner, men i slutningen af 1940’erne og starten af
1950’erne var det dog især den teknologiske udvikling, der
gav meget arbejde i Fiskeriministeriet
10
.
51
1...,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50 52,53,54,55,56,57,58,59,60,61,...216